بیش از ۲۵۰ کودک کم شنوا نیز امسال در نوبت کاشت حلزون قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سعید آرام مدیر کل بهزیستی مازندران در نخستین جشن توانمند سازی کودکان شنوا و ناشنوا بمناسبت هفته جهانی ناشنوایان، غربالگری اختلالات شنوایی را از طرح‌های مهم بهزیستی استان اعلام کرد و گفت: معلولیت شنوایی سخت‌ترین نوع معلولیت است، زیرا ارتباط فرد با اجتماع کاهش می‌یابد و فرد دچار انزوا طلبی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح غربالگری اختلالات شنوایی با بهره گیری پناسیل بخش غیر دولتی و دانشگاه علوم پزشکی در تمامی زایشگاه‌ های استان در حال اجرا است، افزود: ۳۷ هزار کودک پارسال در طرح غربالگری شنوایی، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی مورد معاینه قرار گرفتند.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه برنامه شنوا سنجی در سه سطح غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام در زمان‌ های سه ماهگی و ۶ ماهگی و پیش از یک سالگی اجرامی شود، گفت: با انجام این اقدامات به موقع ۶۶ کودک دارای اختلالات شنوایی در استان که نیازمند سمعک و کاشت حلزون بودند شناسایی شدند.

آرام با بیان اینکه برای ۴۵ کودک مازندرانی پارسال کاشت حلزون صورت گرفت افزود: بیش از ۲۵۰ کودک کم شنوا نیز امسال در نوبت کاشت حلزون قرار دارند.

وی گفت: شناسایی اختلالات شنوایی قبل از ۳ ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از ۶ ماهگی به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از ناشنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی، شناختی، اجتماعی و اقتصادی صورت می‌گیرد.

وی افزود: نوزادان در بدو تولد در واحد ها‌ی غربالگری شنوایی که عمدا در زایشگاه‌های استان مستقر بوده تخت آزمون teoae قرار می‌گیرند و درصورت مشکوک بودن و یا داشتن فاکتور‌های خطر به سطح‌های بعدی ارجاع داده می‌شوند.

مهربانو نادری مدیر مرکز خانواده کودکان کم شنوایان و ناشنوایان مرکز توکا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: ناشنوایی شایع‌ ترین ناهنجاری و معلولیت ارثی است، اما با اقدامات مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج و دوران بارداری و معاینات پس از تولد قابل مهار است.

وی هدف از برگزاری این جشن را ارتقاء فرهنگ ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان علم و اشاره، آگاهی مقامات و سیاستمداران جامعه شنوا و عموم مردم از دستاورد‌های این قشر اعلام کرد.

مدیر مرکز خانواده کودکان کم شنوایان و ناشنوایان مرکز توکا گفت: مشاوره به والدین ناشنوا، توان بخشی و توانمند سازی، ارایه لوازم کمک آموزشی و برگزاری کارگاه‌های گفتار درمانی از جمله خدمات این نهاد به ناشنوایان است.

در حال حاضر ۵ هزار و ۸۰۰ ناشنوا و کم شنوا زیر پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند.

انتهای پیام/ م

۲۵۰ کودک کم شنوا در مازندران در انتظار کاشت حلزون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار