قائم مقام وزیر کشور گفت: در شرایط فعلی خسارت مستقیم و غیر مستقیم اعتیاد به اقتصاد کشور حدود ۱۶ درصد تولید ناخالص ملی کشور است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  تقی رستم‌وندی ظهر امروز در جلسه کارگروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد گفت: به مقوله آسیب‌های اجتماعی می‌شود از سه منظر نگاه کرد، دریچه نخست لطمات اقتصادی آسیب‌های اجتماعی است یعنی محاسبه و برآورد کنیم که آسیب‌های اجتماعی چه میزان به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند که بعضاً مطالعات و پژوهش‌هایی در این حوزه نیز انجام شده است.

وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر سال ۸۳ برای نخستین بار در رابطه با لطمات اقتصادی مقوله اعتیاد تحقیقی انجام داد که برمبانی آن تحقیق، اعتیاد معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان لطمات اقتصاد مستقیم و غیر مستقیم به کشور وارد می‌کند.

قائم مقام وزیر کشور در امور آسیب‌های اجتماعی گفت: جدیدترین تحقیقی که در مورد لطمات اقتصادی اعتیاد انجام شد مربوط به سال گذشته بود که نتایج آن امسال تا حدودی به شکل غیر رسمی اعلام شد که نشان می‌دهد لطمات اقتصادی اعتیاد به کشور از سال ۸۳ تاکنون حدود ۱۷ تا ۱۸ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: در شرایط فعلی خسارت مستقیم و غیر مستقیم اعتیاد به اقتصاد کشور حدود ۱۶ درصد تولید ناخالص ملی کشور است بنابراین وقتی چنین عدد بزرگی را در نظر داشته باشید می‌شود بررسی کرد که چه حجم کار بزرگی باید انجام شود تا بتوانیم در مقابل مقوله اعتیاد ایستادگی کنیم و موفق شویم.

رستم‌وندی گفت: در حوزه تصادفات رانندگی و جاده‌ای نیز باید گفت: از ۱۰ سال پیش تاکنون تلفات جاده‌ای کشور را به طور قابل توجهی کاهش دادیم به طوری که ۱۰ سال پیش جاده‌های کشور حدود ۲۷ هزار نفر کشته می‌داد، ولی اکنون موفق شدیم این تلفات را به زیر ۱۶ هزار نفر در سال ۹۵ کاهش دهیم.

وی در ادامه گفت: براساس محاسبه‌ای که در مورد تصادفات جاده‌ای کشور انجام شده است، خسارت وارده ۸ درصد تولید ناخالص ملی برآورد شده است از طرفی در سال بین ۴۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر فقط مصدوم تصادفات رانندگی داریم که حدود ۴۰ هزار نفر از آن‌ها معلول می‌شوند.

قائم مقام وزیر کشور در امور آسیب‌های اجتماعی گفت: منظر سوم بحث سیاسی امنیتی مقوله آسیب‌های اجتماعی است بنابراین اگر بحث اقتصادی را کنار بگذاریم و تصور کنید به آسیب اجتماعی به موقع رسیدگی نشود و اقدام متناسب با آن آسیب‌ها انجام نشود در نقاط محروم و محلات حاشیه‌نشین شاهد نارضایتی‌های اجتماعی می‌شویم که سبب بحران‌های سیاسی امنیتی می‌شود که آن موقع باید در یک سطح بالاتر ورود و برخورد کنید تا بتوانید مدیریت بحران امنیتی را در کشور داشته باشید.

رستم‌وندی گفت: اگر توفیق محرومیت‌زدایی پیدا کنیم، توسعه اقتصادی ایجاد کنیم، بیکاری را از بین ببریم و اشتغال ایجاد کنیم موفق می‌شویم بحران‌های امنیتی و سیاسی خود را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: آنچه مهم‌تر به نظر می‌رسد و دریچه سوم نگاه به بحث آسیب‌های اجتماعی است بحث‌های انسانی و اخلاقی است و این دریچه همان نگاه و رویکردی است که رهبر معظم انقلاب در جلسات چهار گانه آسیب‌های اجتماعی مطرح کردند.

قائم مقام وزیر کشور در امور آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی دو پرونده اخیر حوزه آسیب‌های اجتماعی که در کشور رخ داد سرقت بچه در داخل ماشین صرفاً برای تأمین مواد مخدر بود و از آنجا که اعتیاد تعالی انسان و زندگی اخلاقی انسان را مختل می‌کند این دریچه سوم نگاه مهم‌تر و با اهمیت‌تری است که باید از این دریچه عمدتا به مقوله آسیب‌های اجتماعی نگاه کنیم.

انتهای پیام /د

تلفات جاده‌ای کشور را کاهش داده ایم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.