سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از انتقال آب به محل جوجه آوری فلامینگو‌ها در دریاچه بختگان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نبی الله مرادی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: با توجه به خشک شدن دریاچه بختگان و به خطر افتادن جان جوجه‌های فلامینگو، با لوله گذاری به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ متر و انتقال آب به محل جوجه آوری، شرایط برای مهاجرت آخرین بازمانده‌های فلامینگو‌ها تسهیل شده است.

وی افزود: ادارات محیط زیست شهرستان‌های استهبان، نی ریز، ماموران پارک بختگان، مردم بومی منطقه و کشاورزان استهبان و جمعی از تشکل‌های مردم نهاد، با لوله گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ متری ازچاه آب مزارع کشاورزی محمد آباد استهبان به نزدیکی محل جوجه آوری فلامینگو‌های بختگان نسبت به تامین آب مورد نیاز زیستگاه جایگزین برای جوجه‌های فلامینگوباقی مانده اقدام شده است.

مرادی ادامه داد: به دنبال بارش‌های پارسال در این منطقه، تعداد قابل ملاحظه‌ای از فلامینگو‌ها تخم گذاری و جوجه آوری کردند و با آغاز فصل گرما و خشک شدن تالاب، فلامینگو‌های نابالغ که قادر به پرواز نبودند در نمکزار بختگان اسیر شدند.

وی اظهار داشت: در اقدامات اولیه با کمک اهالی روستای بسترم با کندن و حفر کانال در تالاب، برکه‌هایی در محل تجمع فلامینگو‌ها ساخته شد و فرصتی که از طبیعت برای رشد و نمو جوجه فلامینگو‌ها گرفته شده بود بهسازی شد و تعداد بسیار زیادی نیز مراحل رشد را طی و منطقه را ترک کردند.

مرادی بیان کرد: باقیمانده جوجه‌ها که نسبت به جمعیت اولیه زیاد هم نبودند، در منطقه باقی ماندند و به لحاظ غلظت زیاد نمک در آب کانال‌های حفر شده با مشکل مواجه شدند و حتی به مزارع و روستا‌های اطراف تالاب نیز پناه می‌بردند لذا تصمیم بر آن شد که برای کمک به این جوجه‌ها با لوله گذاری و انتقال آب زیستگاه مصنوعی برای فلامینگو‌ها ساخته شود.

دریاچه بَختِگان که در شهرستان نی ریز فارس و در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده، در سال‌های کم باران کاملاً خشک می‌شود.

پرواز فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز و سایر پرندگان که سال‌هاست که دراین دریاچه مشاهده نشده است امسال به لحاظ شرایط جوی نسبتا مناسب کمی ترمیم شده است.
انتهای پیام/ر

انتقال آب به محل جوجه آوری فلامینگوها در دریاچه بختگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.