محققان معتقدند که گوشت‌های مصنوعی تا سال 2020 ، سهمی 5 میلیارد دلاری از بازار گوشت خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،برآوردهای سازمان ملل متحد نشان می دهد که مصرف گوشت در سراسر جهان بین سال های 2017 تا 2030 تقریبا 10 درصد افزایش می یابد، به طوری که یک فرد به طور متوسط سالانه 100 پوند گوشت مصرف می کند.با توجه به افزایش جمعیت جهانی و ظهور بحران گرسنگی در دنیا صنایع غذایی از جمله صنعت گوشت و فرآوده های آن نمی تواند پاسخگوی این افزایش تقاضا باشد.

اکنون چندین شرکت از جمله  Memphis Meats، SuperMeat و Mosa Meat به فعالیت در زمینه پرورش گوشت مصنوعی مشغول هستند که  Mosa Meat در سال 2013 نخستین همبرگر مصنوعی اش را تولید کرد.در واقع این کار نوعی رقابت با محصولات گوشتی و پروتئینی سنتی است.

شرکت  Memphis Meats هم امسال نخستین گوشت مرغ مصنوعی را عرضه می کند.همچنین گوشت گاو و اردک مصنوعی را نیز با استفاده از سلول های حیوانی تولید کرده است.

این شرکت با جمع آوری ۱۷ میلیون دلار سرمایه  تصمیم دارد طی دو تا سه سال آتی با استفاده از این روش،  حجم انبوهی گوشت پاک بدون نیاز به کشتار حیوانات تولید و درعین حال به حل مشکل قحطی در جهان کمک کند.

ریچارد برانسون بنیانگذار شرکت ویرجین گالاکتیک در گفتگویی با بلومبرگ گفت:به اعتقاد من تا ۳۰ سال آتی دیگر نیازی به کشتن حیوانات برای تامین غذای انسان نیست، به عبارت دیگر تمام گوشت های موجود در بازار از نوع پاک یا گیاهی خواهند بود که طعمی مشابه گوشت های معمولی دارند.

گفتنی است که قیمت تولید نیم کیلو گوشت بر پایه سلول های بنیادی از یک میلیون دلار به 9000 دلار رسیده است.

محققان شرکت Markets and Marketsمعتقدند که جایگزین های گوشتی تا سال 2020 ، سهمی 5 میلیارد دلاری از بازار گوشت خواهد داشت.

/ ثروتمندان در مسیر مقابله با بحران کمبود غذا /////////////////////

اکنون دو فناوری عملی برای ساخت گوشت مصنوعی وجود دارد؛ یکی توسعه و استفاده از ترکیبات گیاهی جایگزین و دیگری کشت بافت حیوانی که با استفاده از سلول های بنیادی انجام می گیرد.

این محصولات غذایی گوشتی و پروتئینی که به عنوان گوشت مصنوعی شناخته می شوند،با استفاده از تکنولوژی های آزمایشگاهی طراحی شده اند و در واقع نوعی گوشت کشت شده از ارگانیزم های اصلاح شده ژنتیکی است.

فناوری مورد استفاده در تولید گوشت گیاهی، اکستروژن نامیده می شود. در این فناوری معمولا مواد پروتئینی از گیاهان شامل (سویا یا نخود) با آب مخلوط می شود و خمیری را تشکیل می دهند . سپس این خمیر تحت فشار بالا گرم می شود که  مواد حاصل شده دارای بافت فیبری گوشت است.

در واقع این گوشت آنقدرها هم مصنوعی نیست ،چون کار اصلی را طبیعت انجام خواهد داد، سلول های بنیادی گرفته شده از حیوانات در یک محیط غنی از اسیدهای آمینه، شکر و مواد معدنی گرفته شده از سرم جنینی حیوانات  رشد می کنند .

بحران گرسنگی با راهکار بیل گیتس پایان می یابد؟/سهم 5 میلیارد دلاری گوشت‌های مصنوعی از بازار

اکنون محققان توانسته اند این کار را با سلول های بنیادی موش انجام دهند و اصولا تصور تولید گوشت موش چندان خوشایند نیست، چه این گوشت طبیعی باشد و چه مصنوعی! به نظر نمی رسد که بتوان خیلی به این قضیه امیدوار بود، زیرا این عضلات کشت شده اگر فعال نباشند تحلیل می روند، بنابراین دانشمندان باید بطور مرتب این گوشت ها را در محیط آزمایشگاهی با الکتروشوک تحریک کنند تا از بین نروند.

شیکد رگو مدیر اجرایی بنیاد کشاورزی مدرن، معتقد است که گوشت کشت شده به دلیل استفاده نکردن از آنتی بیوتیک در مقایسه با گوشت سنتی سالم تر است .استفاده از آنتی بیوتیک ها در دام ها موجب مقاوم شدن باکتری ها و این امر منجر به  ایجاد عفونت های شدید و یا بیماری در افراد می شود.

یکی دیگراز مزیت های تولید این نوع گوشت این است که  می توان نسبت چربی به پروتئین محصولات را تنظیم کرد.

همچنین تولید گوشت مصنوعی نه تنها نیاز به مزارع ندارد و میزان کشتار حیوانات را کاهش می دهد، بلکه انتشار گازهای گلخانه ای در این روش نیز، بسیار کمتر از روش های سنتی کشاورزی خواهد بود.

برخی برآوردهای دیگر نشان می دهد که تولید گوشت در آزمایشگاه بیش از 90 درصد استفاده از زمین و آب را کاهش می دهد.علاوه بر این تولید گوشت آزمایشگاهی موجب کاهش جنگل زدایی نیز  می شود.

هنوز برای قضاوت در مورد آینده این صنعت بسیار زود است،زیرا نمی دانیم آیا پرورش گوشت، چه گیاهی و چه حیوانی، واقعاً تأثیر مثبتی بر محیط زیست دارد یا خیر؟

بحران گرسنگی با راهکار بیل گیتس پایان می یابد؟/سهم 5 میلیارد دلاری گوشت‌های مصنوعی از بازار

سرمایه گذاری بیل گیتس  برای تولید گوشت مصنوعی

بیل گیتس، موسس شرکت مایکروسافت و ریچارد برانسون، بنیانگذار شرکت ویرجین گالاکتیک با سرمایه گذاری در یک شرکت، به دنبال تولید گوشت مصنوعی در آزمایشگاه هستند که می تواند اقدامی موثر در جهت مقابله با بحران گرسنگی در جهان باشد.

شرکت سرمایه گذاری DFJ که شامل سرمایه گذارانی از جمله بیل گیتس و ریچارد برانسون است، بیش از 16.5 میلیون دلار در شرکتMemphis Meats  سرمایه گذاری کرده ، حجم کلی سرمایه گذاری در این شرکت برای تولید گوشت مصنوعی، بالغ بر 21 میلیون دلار اعلام شده است.

کیمبل،برادر ایلان ماسک و جک ولش، مدیرعامل سابق جنرال الکتریک، از دیگر سرمایه گذاران در پروژه تولید گوشت مصنوعی محسوب می شوند.

 

 

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
...........
آخرین اخبار