به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،توتن یا توتک که نام توتن نیز از آن گرفته شده است قایق محلی ساخته شده از نی هایی است که در نیزارهایی حاشیه دریاچه هامون میروید.
توتن این قایق قدیمی جزو صنایع دستی سیستان محسوب میگردد که به دو شیوه ساخته می شود. نوع مخصوص حمل بار آن با طول ۵ متر ساخته می شود که برای حمل دام های سنگین و سبک و همچنین وسایل مختلف از آن بهره می بردند.نوع دیگر آن که تقریبا ۲ تا ۳ متر،برای شکار و تردد بر روی دریاچه از آن استفاده می شد.
پس از آنکه توتک (نی مخصوص ساخت توتن) بعد از خشک شدن تمام فضای داخل آن از هوا پر می شود ،با یک پارچه چرمی سطح روی آن پوشیده می شود که همین کار باعث عایق بندی و شناور متندن آن بر روی سطح آب می شود.
توتن سواری از جمله بازیها و ورزشهای بومی و محلی پرطرفدار سیستان و بلوچستان به شمار میرود که از گذشتههای دور تاکنون در بین صیادان و ماهی گیران مناطق شمالی استان بویژه در زمان پرآبی هامون رواج داشته است.
تا چند سال پیش که تالاب بین المللی هامون آب داشت و صید و صیادی، دامداری و شکار از رونق خاصی برخوردار بود توتن نقش وسیله حمل و نقل مردم در این دریاچه آب شیرین و تختکهای (شبه جزیره) داخل آن را ایفا میکرد بطوریکه دامداران و صیادان بدون این وسیله امکان انتقال علوفه، جابجایی دام، فعالیت صیادی و شکار را نداشتند.
امروزه همچنان توتن به شکل محدود در رودخانه هیرمند و بخشهای بسیار کوچکی از دریاچه هامون مورد استفاده قرار میگیرد و رقابت توتن سواری بین صیادان منطقه سیستان در مناسبتهای مختلف برگزار میشود.
کسی که این قایق را هدایت می کند توتن سوار گفته می شود و با پاروی بلند ساخته شده از چوب که در گویش محلی به آن «پچو» میگویند، وسیله خود را به حرکت در میآورد.
توتن سوار در طول مسیر با زدن چوب به کف رودخانه و یا دریاچه به حرکت خود ادامه میدهد و همین مساله موجب افزایش قدرت بدنی و استقامت وی میشود و معمولا توتن سواران یا «پچوداران » که دائما به این شغل یا ورزش و بازی مشغولند از عضلاتی قوی وبدنی سالم و با نشاط برخوردارند.
انتهای پیام/ع