به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لاکچری بازی در فضای مجازی پدیدهای است که امروزه بسیار شاهد آن هستیم. برخی از افراد با وجود اینکه تمکن مالی خوبی ندارند به علت اینکه در زندگی دچار کمبود احترام و توجه هستند حتی فرش زیر پایشان را میفروشند تا بتوانند لوازم لوکس (لاکچری) و گرانقیمت بخرند و از طریق انتشار عکسهای این وسایل در فضای مجازی توجه دیگران را به سوی خود جلب کنند.
لاله شهیدی دکترای روانشناسی عمومی و مشاور نوجوان و خانواده در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره مفهوم لاکچری بازی اظهار کرد: لاکچری بازی به معنای بهرهمندی از امکانات ویژه به همراه احترام و توجه است. به طور مثال ما در یک رستوران لوکس علاوه بر برخورداری از غذای باکیفیت و فضای مناسب مورد تکریم کارکنان رستوران نیز قرار میگیریم.
وی بیان کرد: افرادی که از خدمات لاکچری استفاده میکنند، مبلغی را به غیر از هزینه محصول اصلی بابت احترام و توجه میپردازند. لاکچری بازها تمایل دارند که به دیگران نشان دهند که از خدمات لاکچری بهرهمند هستند و از این طریق لذت تایید شدن را تجربه میکنند.
این دکترای روانشناسی عمومی افزود: لاکچری بازها با به اشتراک گذاشتن عکسهای لوازم لوکس خود در شبکههای اجتماعی و گرفتن لایک و بازخورد از سوی دیگران تصور میکنند که لیاقت برخورداری از زندگی لاکچری را دارند.
شهیدی عنوان کرد: فردی که از لوازم لاکچری مصرف میکند، در واقع نیاز به توجه و داشتن جایگاه اجتماعی مناسباش در زندگی برطرف نشده است و این شکاف به حدی عمیق شده که باید با استفاده از وسایل لوکس پر شود. به عبارتی دیگر فرد قصد دارد که با در معرض دید قرار دادن این لوازم، خاص و ویژه بودنش را به نمایش بگذارد تا دیگران برایش ارزش و احترام بیشتری قائل شوند.
وی با بیان اینکه لاکچری بازی معضل بزرگی در جامعه است، تاکید کرد: افرادی زیادی در اجتماع هستند که خودشان را به همان صورتی که هستند قبول ندارند و نیاز دارند که با تایید بیرونی به رضایت از خود برسند. این اشخاص باید رضایت درونی خود را پیوسته به کمک محرکهای بیرونی تقویت کنند.
این مشاور نوجوان و خانواده تصریح کرد: باید ریشههای لاکچری بازی را جستجو کرده و آنها را از بین ببریم. کاربران فضای مجازی به علت نیاز به توجه، احترام و جایگاه ویژه داشتن به انتشار عکسهای از لوازم لوکس خود روی میآورند. در واقع این افراد از زندگی خودشان راضی نیستند.
شهیدی درباره افرادی که از زندگی خودشان راضی نیستند، عنوان کرد: این اشخاص جایگاه اجتماعی مناسبی در جامعه ندارند یا شغلشان متناسب با ارزشهای ذهنیشان نیست. در مواردی نیز ترکیبی از این دو حالت مشاهده میشود.
وی افزود: رسانهها نقش پررنگی در ترویج فرهنگ لاکچری بازی دارند. رسانهها اغلب فیلمهایی را نمایش میدهند که افراد زندگیهای لوکسی دارند؛ بنابراین یادگیری اجتماعی صورت گرفته و لاکچری بازی در جامعه فراگیر میشود.
این دکترای روانشناسی عمومی بیان کرد: رسانهها با به نمایش گذاشتن زندگیهای لاکچری، لوکس گرایی را تبدیل به ارزش اجتماع میکنند. باید به جامعه و رسانهها آموزش بدهیم تا افراد بتوانند نیازهای روانی خود را به نحو صحیحی برطرف کنند. در برنامههای تولیدی در رسانهها باید مهارتهای مخاطبان و کاربران شبکههای اجتماعی را بالا ببریم.
شهیدی تاکید کرد: ما باید به مردم یاد بدهیم که مفید بودن درست است و مهم بودن ارزشی ندارد. شبکههای اجتماعی وقتی که کالاهای لوکس و مصرف آنها را ترویج میکنند افراد را به سمتی سوق داده که خودشان را اشخاص مهمی جلوه میدهند.
وی گفت: از عوامل گرایش افراد به لاکچری بازی در فضای مجازی میتوان به گسترش ارتباطات جهانی در شبکههای اجتماعی و سهولت انتقال اطلاعات در سراسر دنیا اشاره کرد. با فراگیر شدن ارتباطات در عصر تکنولوژی زمینه انتقال سبکهای زندگی به جوامع مختلف بشری آسان میشود. عناصر و پدیدههای پیرامون افراد بر اساس نگرش و عقایدشان انتخاب میشوند.
این مشاور نوجوان و خانواده عنوان کرد: فردی که از لحاظ روحی و روانی دچار خلأ است، تلاش میکند که با پدیدههای بیرونی این خلأ را جبران کرده و شخصیت والایی در جامعه داشته باشد. لوازم لاکچری ابزارهای مناسبی برای پر شدن کمبودهای روانی این اشخاص است.
شهیدی توصیه کرد: والدین باید فرزندان خود را به گونهای تربیت کنند که به سمت مفید بودن پیش بروند. در حالیکه امروزه کودکان به گونهای تربیت شده اند که اشخاص مهمی در جامعه باشند، مدرک گرایی که در جامعه ترویج شده نیز ناشی از نگرش مهم بودن است. این نگرش سبب بروز تجمل گرایی در جامعه میشود. فرزندانی که با تفکر مهم بودن در جامعه رشد میکنند از طریق پوشش خاص و استفاده از ماشینهای لوکس و گوشیهای تلفن گران قیمت نگاه دیگران را به سوی خودشان جلب میکنند.
شهیدی تاکید کرد: گرایش افراد به مصرف وسایل لاکچری سبب شده که اشیاء بر اشخاص تسلط پیدا کرده و شخصیت آنها تحت تاثیر این لوازم قرار بگیرند. لاکچری بازی فاصله طبقاتی در جامعه ایجاد کرده و شکاف بین طبقات اجتماعی را گسترش میدهد.توزیع ناعادلانه ثروت سبب ایجاد فاصله طبقاتی بین قشر غنی و فقیر جامعه میشود که این فاصله آسیبهای اجتماعی زیادی را به همراه دارد؛ بنابراین باید مسئولان کشور در کاهش نابرابریهای اجتماعی تلاش کنند.
گزارش از پگاه آقایی
انتهای پیام/