معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: مدیریت صحیح مصرف، بهبود روش های آبیاری و تغییر الگوی کشت از راهکارهای مهم برای عبور از بحران کم آبی است.

ذخیره مطلوب آب سدهای سه گانه ایلام

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،احسان یارمحمدی بیان کرد: بیش از 90 درصد حجم آب سدهای سه گانه استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و تنها هشت درصد از این حجم آب در بخش آشامیدنی و 2 درصد باقیمانده نیز به مصرف بخش صنعت می رسد.

یارمحمدی با اشاره به وضعیت آب ذخیره شده در پشت سدهای استان، سهم بارندگی های سال گذشته در افزایش منابع آبی را مثبت دانست واظهارکرد: حجم کنونی آب سدهای استان بیش از 145 میلیون متر مکعب (سد ایلام 58.7 میلیون، کنگیر ایوان 15.75 میلیون و دویرج نیز 188 میلیون متر مکعب) است که وضعیت مطلوب و مناسبی را نشان می دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام افزود: مطلوب بودن آب سدهای استان دلیلی بر افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی و در بخش شرب نیست و برای عبور از بحران کم آبی باید مدیریت مصرف لحاظ شود چرا که در غیر این صورت بحران آب تشدید خواهد شد.

یارمحمدی از افت سطح منابع آب زیرزمینی در دشت های مهم استان خبر داد واضافه کرد: 19 دشت آبی در استان وجود دارد که از این تعداد وضعیت 2 دشت مهران و موسیان بحرانی است و مابقی دشت ها نیز با افت منابع آب زیرزمینی مواجه هستند.

وی عنوان کرد: به سبب برداشت بی رویه از سفره های آب های زیر زمینی، سطح آب های زیر زمینی ایلام با افت مواجه شده که در این خصوص با توجه به جوابگو نبودن ذخیره آب های زیرزمینی دیگر دشت های استان هم ممکن است به مناطق ممنوعه تبدیل می شوند.

یارمحمدی نصب کنتور آب بر چاه های کشاورزی، پرکردن چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، فرهنگ سازی، به روز نمودن سند ملی آب برای محدوده های مطالعاتی استان و به کارگیری تشکل های غیردولتی از مهمترین راهکار برای حفاظت از دشت های ممنوعه و کم آب است.

وی تغذیه مصنوعی در پهنه دشت‌ها را راهکاری مناسب برای افزایش حجم سفره های آب زیرزمینی دانست و ادامه داد: تا کنون با اجرای طرح تغذیه مصنوعی، شش میلیون متر مکعب آب به سفره های زیر زمینی دشت ممنوعه مهران تزریق شده است.

 انتهای پیام/ د

 مصرف صحیح برای عبور از بحران کم آبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.