مهران با بحران کم آبی و افت آب های زیرزمینی مواجه شده است.

بحران کم آبی در مهران

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،مدیر اداره منابع آب شهرستان مهران گفت: در پانزده سال اخیر ۱۳/۵ متر سطح آب منابع آب زیرزمینی به دلیل برداشتهای آب؛ مازاد بر پروانه از چاههای کشاورزی و چندین سال خشکسالی؛ کاهش پیدا کرده است.


امیرعلی علیزاده بیان کرد: روند این کاهش سطح منابع آب زیرزمینی متاسفانه در سال آبی ۹۴-۹۳ به تنهایی به ۱۶/۱ سانتی متر رسید که متوسط این کاهش در دشتهای بحرانی کشور کمتر از ۶۰ سانتی متر است.


مدیر اداره منابع آب شهرستان مهران اظهارکرد:افت سطح آب این منبع ارزشمند؛ علاوه بر کاهش کمی منجر به کاهش کیفیت آب به ویژه موجب حمله آب شور به سمت شیرین شده است و عدسی آب شیرین دشت مهران که تنها منبع تامین آب شرب شهروندان مهرانیست را با خطرات جدی مواجه ساخته است.


علیزاده عنوان کرد:علاوه بر آن نیز می توان به خطر بزرگتری نظیر نشست زمین نیز اشاره کرد که یکی از مهمترین عوامل بحران نشست زمین در دشتهای کشور برداشت بیش از حد آب ؛ از منابع آب زیرزمینی است.


وی با اشاره به وجود تعداد ۱۹۱ حلقه چاه کشاورزی در دشت مهران که ۹۲ درصد حجم کل برداشتها در سال به میزان بیش از ۳۳ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی را استحصال می نمایند افزود: بر اساس برنامه طرح تعادل بخشی این میزان برای قرار گرفتن در مسیر احیای دشت باید به ۲۷ میلیون متر مکعب کاهش یابد.


وی علت جلوگیری از کشت ذرت در مهران را افت آب های زیر زمینی عنوان کرد و گفت: لذا به منظور جلوگیری از ادامه روند بحران آبی دشت مهران و براساس نظریات کارشناسان شرکت آب منطقه ای ایلام و به استناد بند ( ز) ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب از مالکان چاههای کشاورزی درخواست شده تا ضمن عدم کشت ذرت که یکی از محصولات پر آب در این دشت می باشد به میزان قابل توجهی حجم کسری مخزن منابع آب دشت را جبران نمایند.

 

انتهای پیام/ د

 

خطرات جدی در مهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.