حدود 900 سال پیش، روستای سهرورد شهرستان خدابنده زنجان، شاهد ولادت فرزندی بود که توانست فیلسوف نامدار ایرانی لقب گیرد.

 مهر تابان بر آسمان شرقبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛استان زنجان یکی از قطب های تاریخی و گردشگری کشور ایران محسوب می شود در حوزه اندیشه نیز حرف های برای گفتن دارد شهر کوچک سهرورد که در قلب استان زنجان واقع شده است خاستگاه یکی از اندیشه ورزانی است که طلیعه فلسفه اسلامی را تا قله های دور دست شرق تاباند.

شیخ شهاب الدین سهروردی بنیانگذار فلسفه اشراق نامی آشنا در پهنه گسترده تفکرات فلسفی عصر خویش است .

هشتم مردادماه به تائید مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران روزبزرگداشت سهروردی است.

او در سهرورد، روستایی در نزدیکی زنجان، چشم به جهان گشود.

نام کامل او را بیشتر شرح حال نگاران، ابوالفتوح شهاب الدین یحیی بن حَبَش بن امیرک سهرودی ملقب به شیخ اشراق و شیخ شهید و شیخ مقتول، ثبت کرده اند.
برخی از تذکره نویسان نام او را عمر ذکر کرده اند. به اعتقاد محققان، کسانی که از او با نام عمر یادکرده اند، وی را با شهاب الدین ابوحفص عمر سهروردی عارف قرن هفتم هجری قمری و نویسنده کتاب عوارف المعارف که طریقت سهروردیه منسوب به اوست، در هم آمیخته اند.
در سال تولد شهاب الدین سهروردی میان شرح حال نگاران اختلاف نظر است .
باید تاریخ تولد شیخ شهاب الدین سهروردی را حدود سال های 545 هجری قمری (1150 میلادی) تا 550 هجری قمری (1155 میلادی) دانست اما بیشتر پژوهشگران معاصر از جمله سید حسین نصر و هانری کربن، شاید با اندکی تسامح سال 549 هجری قمری (1154 میلادی) را سال تولد او دانسته اند.
شهاب‌الدین سهروردی که ازهمان دوران کودکی آموزشهای خودرا دردوره های قرآئت وحفظ قرآن درروستای محل ولادتش سهرورد ( قره قوش ) آغازکرد درسالهای نوجوانی وجوانی تحصیلات ابتدایی ومقدماتی خودراکه شامل حکمت ، منطق واصول فقه بود را درمراغه ونزد استاد فخررازی گذراند.
شیخ شهاب الدین سهروردی برای تکمیل تحصیلات خود در حدود سال 574 مراغه را به سوی اصفهان ترک کرد. او در محضر درس "ظهیرالدین فارسی"، کتاب "البصائر النصیریه" تألیف عمر بن سهلان ساوی را که یکی از بهترین گزیده های منطق شفا است، فراگرفت.
در همین شهر بود که سهروردی با افکار و آرای "شیخ‌‏الرئیس ابوعلی‌‏سینا" آشنا شد. شیخ اشراق در اصفهان بسیار بیشتر از قبل شیفته و مجذوب حکمت مشرقی ابن سینا شد و گفته شده است که ترجمه فارسی رساله الطیر ابن سینا و تألیف رساله های بستان القلوب و قصه الغربه الغربیه را در مدت اقامت در اصفهان به نگارش درآورده است.

دور دوم زندگی سهروردی پس از اقامت دو یا سه ساله در اصفهان پیش از سال 579 هجری قمری، با سفرهای او آغاز شد. او سفر را بسیار دوست داشت و در همین سفرها بود که با بسیاری از عالمان و حکیمان دیدار کرد و از آنان دانش و حکمت آموخت. مدتی با جماعت صوفیه حشر و نشر داشت و به ریاضت و مجاهدت با نفس مشغول شد.
شیخ شهاب الدین که چرایی وتفکر دراموراصلی ترین دغدغه اش شده بود درادامه برای کسب علم راهی شامات شد وبا قبول پیشنهادملک ظاهرپسرصلاح الدین ایوبی درشامات ماندگارشد.
توجه سهرودی به مسائل پیرامون وبررسی ابعاد مختلف موضوعات موجب شد درهمان زمان ودرشهرحلب حکمه الشراق رابه پایان رساند
تلاشهای شبانه روزی شیخ اشراق و مباحث فلسفی وبرزبان آوردن اعتقادات باطنی بدون هیچ تغییری دشمنان سهروردی راهرروز زیادترمی کرد.
متهم کردن سهرودی به الحادمنجرشد بالاخره شیخ جوان اسیرتوطئه ها شده وتوسط صلاح الدین ایوبی وپسرش ملک ظاهر که دربین مسلمانان بسیار قابل اعتماد بودند زندانی شود حبسی که درنهایت ازادی دربرنداشت و منجربه مرگ سهروردی درسن 38 سالگی شد. 
سهروردی در عمر کوتاه خود حدود 50 رساله و کتاب به جا گذاشته است. اما هنوز برخی از آثار او چاپ نشده است.
اساسی‌‏ترین پژوهش ها درباره آثار "سهروردی" را "برکلمان", پروفسور "لویی ماسینیون"، "هانری کربن" و "سید حسین نصر" انجام داده‌‏اند.
مهمترین شرح‌‏هایی که بر آثار "سهروردی" نوشته شده است, هر دو بر "حکمت الاشراق" اوست که اولی را شاگرد او، "شمس الدین شهرزوری" و دومی را "قطب‌‏الدین شیرازی" با تحشیه "صدرالدین شیرازی" نوشته‌‏اند.
ادیبان و نویسندگان سبک نگارش "سهروردی" را همواره تحسین کرده‌‏اند. عبارات بدیع از جمله ویژگی های نثر فارسی اوست و نثر عربی او نیز پخته و آراسته به آیات و احادیث است.
به باور خیلی از کارشناسان آثار "سهروردی" در میان شاهکارهای نثر فارسی از بهترین نمونه‌‏های نثر فلسفی تمام ادوار تاریخ ادبیات ایران است.
بی شک شیخ اشراق در عالم فلسفه ماندگار است اما برای جبران سهم اندک ما از اندیشه های پر پرتوش نیاز به اقدامات عملی تر و کندووکاواهای علمی بیشتری است .
روزهشتم مردادماه که روزولادت سهروردی است به دلیل شناخته شدن زنجان با نام این فیلسوف بزرگ روززنجان هم نامگذاری شده است .

 

انتهای پیام/

روزهشتم مردادماه که روز ولادت سهروردی فیلسوف بزرگ به روز زنجان هم نامگذاری شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.