اسپوتنیک در گزارشی به تحلیل موانع پیش‌روی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا پرداخت.

اسپوتنیک: نشست مشترک اوکراین و اتحادیه اروپا بدون نتیجه پایان یافتبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از اسپوتنیک، نوزدهمین نشست اتحادیه اروپا و اوکراین بدون هیچ بیانیه‌ مشترکی پایان یافت. معمولاً در پایان این نشست شرکت کنندگان برنامه‌هایی را برای ادامه‌ همکاری‌ها در آینده ارائه می‌دهند. «آدام ویلومسکی» تحلیلگر سیاسی لهستانی در مصاحبه با اسپوتنیک توضیح داد چرا کشورهای غربی نمی خواهند اوکراین بخشی از سیستم امنیتی غرب باشد.

نوزدهمین نشست اتحادیه اروپا و اوکراین که روز پنج شنبه در «کی‌یف» به پایان رسید، نتایج کار مشترک در اصلاحات اوکراین و روابط دوجانبه را جمع بندی کرد؛ اما در پایان نشست هیچ بیانیه‌ مشترکی منتشر نشد. به نظر می‌رسد اعضای اتحادیه درباره‌ چگونگی روابط آینده با اوکراین به توافق نرسیده‌اند و همین موضوع از انتشار یک بیانیه مشترک جلوگیری می‌کند.

براساس گزارش «Evropeiskaya Pravda» کی‌یف بر این موضوع تاکید داشت که بیانیه‌ مشترک این نشست باید به عبارتی از توافقنامه انجمن اتحادیه اروپا و اوکراین اشاره کند که در آن «اتحادیه اروپا اشتیاق خود برای عضویت اوکراین را اذعان کند. همچنین از تلاش اوکراین برای ایجاد یک دموکراسی عمیق و پایدار و یک اقتصاد بازاری استقبال کند».

البته اتحادیه اروپا به دلیل وجود اختلاف نظر درمیان اعضای آن از انتشار چنین بیانیه‌ای امتناع کرد. بنابر گزارش ها هلند در این نشست خواستار اعمال محدودیت های جدیدی بر «آرزوی اروپایی» اوکراین شد و مورد حمایت چندین کشور قرار گرفت. به همین دلیل مذاکرات که در سطح سفیران برگزار شده بود به سادگی از هم پاشید و شرکت کنندگان تصمیم گرفتند پیش نویسی که از پیش برای بیانیه تهیه کرده بودند، قابل استفاده نیست.

ویلومسکی در این خصوص می‌گوید: «رسانه‌های لهستان اهمیت زیادی برای این نشست قائل نیستند و نه پیش از آغاز آن و نه پس از پایانش به آن نپرداختند».

این تحلیلگر لهستانی در ادامه گفت نشست مذکور نتایج ملموسی نداشته است. از طرفی اعضای اتحادیه اروپا اشتیاقشان را برای گسترش همکاری با اوکراین اعلام کرده‌اند. از طرفی آنها عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا یا حتی کاندید شدن آن برای ورود به این اتحادیه را هم تضمین نکرده‌اند.

یکی از موانعی که اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا دارد مشخص نبودن مرزهای آن است. ویلومسکی در خصوص آینده‌ اوکراین می‌گوید این کشور در حال گذر از دوران بسیار سختی است. اوکراین مرزهای مشخصی ندارد، تولید ناخالص داخلی بسیار کمی دارد و فساد زیادی هم در آن وجود دارد که از انجام اصلاحات اقتصادی جلوگیری می‌کند. تمام این عوامل از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار