آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد تولیدات نفتی سازمان اوپک در ماه ژوئن بیش از 300 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  رویترز؛ آمارهای رسمی منتشر شده از سوی سازمان اوپک نشان می‌دهد، میانگین تولیدات ماهانه این سازمان در ماه ژوئن، روزانه بیش از 300 هزار بشکه افزایش یافت. تولیدات نفتی دو کشور لیبی و نیجریه هم که از طرح محدودسازی اوپک معاف شده بودند، با رشد مواجه بود. معاف شدن این دو کشور در میان دیگر اعضا انتقادات و مخالفت‌های فراوانی به همراه داشت.

به موجب توافق کشورهای عضو اوپک، تولیدات این سازمان از اول ژانویه روزانه 1.2 میلیون بشکه کاهش یافت. این کار برای کاهش حجم مازاد ذخایر نفتی در بازارهای جهانی انجام شد تا بهای طلای سیاه تقویت شود. روسیه و 10 کشور نفتی دیگر که عضو اوپک نیستند نیز حاضر شدند سطح تولیدات را به نصف کاهش دهند.

آمارهای اوپک نشان می‌دهد، همراه با نیجریه و لیبی که به طور قانونی از محدودسازی تولیدات معاف بودند؛ تمام 13 عضو سازمان اوپک در ماه ژوئن رشد تولیدات نفتی را تجربه کرده و مجموع تولیدات را به 32.47 میلیون بشکه در روز رساندند. این حجم 330 هزار بشکه نفت در روز بیشتر از ارقام منتشر شده در ماه مه است.

لیبی و نیجریه در ماه‌های گذشته به دلیل درگیری‌های داخلی و بی‌ثباتی‌های امنیتی، قادر به افزایش تولیدات نفتی نبودند. اما حالا هر دو کشور در مسیر استخراج بیشتر نفت قرار گرفته و دیگر اعضا را بر آن داشتند تا درخواست پیوستن لیبی و نیجریه به طرح محدودسازی تولیدات نفتی را مطرح کنند.

یازده عضو اوپک که طرح محدودسازی را پذیرفته بودند در ماه ژوئن مجموعا 29.840 هزار بشکه نفت در روز تولید کردند که می‌توان گفت 97 درصد با طرح محدودسازی، مطابقت دارد. البته این انطباق در ماه مه 100 درصد بود.

عربستان برای نخستین بار در سال جاری میلادی تولیدات روزانه نفتی خود را به 10.058 بشکه رساند که به نوبه خود تاثیر بسیاری در بالا رفتن سطح تولیدات نفتی اوپک داشت.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار