مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به تحقیقات جالب اسلامی در خصوص استرس، این رفتار را عامل اصلی بروز اغتشاش فکری دانست.

استرس تغییر زمانی عامل اصلی بروز اغتشاش فکری استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هدایت صحرایی مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در نشست خبری که  صبح امروز در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد:  بر اساس تحقیقات علمی مشخص شد که اسلام اساسا دین مدیریت استرس است ، به گونه ای که آرامش حاصل از دعا و نیایش و انجام معنویات در اسلام ، تاثیر جالبی بر روی نرون های مغزی گذاشته و باعث کاهش و مدیریت استرس و رفع آن می شود.

وی گفت: هم اکنون تحقیقات جدیدی به همت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله بر روی استرس در حال انجام است که طبق آن مدل های حیوانی استرس و تاثیر این حالت روانی بر عملکرد مغز در پاسخ های هیجانی و محیطی ، تحت بررسی قرار می گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله همچنین با انتقاد و اظهار گله مندی از منتشر نشدن مقالات و نتایج تحقیقاتی معتبر اسلامی در زمینه استرس ، ادامه داد: متاسفانه غربی ها اجازه نمی دهند این منابع علمی که حاصل سال ها تحقیق کاملا پزشکی و علمی است در مجلات علمی معتبر دنیا منتشر شود و فقط اجازه انتشار آنها در مجلات نه چندان مطرح، داده می شود.

وی با اشاره به بخش دوم تحقیقات جدید دانشگاه بقیة الله در مورد استرس، ادامه داد: این قسمت شامل سطح دوم یا سطح انسانی است که در آن  هیچگونه مشکلی از نظر تحقیقات در دنیا نداریم اما وقتی صحبت از این  موضوع تحقیقاتی در عرصه جهانی  می شود برخی افراد می آیند و مقالاتمان را رد و مانع تراشی می کنند اما بالاخره این مقالات به چاپ می رسد.

تغییر ساعت یکی از عوامل اصلی و مهم بروز اغتشاش فکری است 

صحرایی  گفت: یکی از استرس هایی که در سطح انسانی مورد بررسی قرار دادیم بحث  تغییر ساعت است که آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم اما متاسفانه اقدامی برای آن انجام نشد ، تحقیقاتی که نشان می دهد ، تغییر ساعت یکی از عوامل اصلی و مهم بروز اغتشاش فکری است که در خواب و بیداری فرد تاثیر زیادی می گذارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله همچنین با اشاره به استرس ناشی از 30 بار زنگ خوردن گوشی موبایل در جیب مردان و بانوان، تصریح کرد: تحقیقات جدید نشان می دهد که استرس و ارتعاش مغزی  ناشی از این زنگ خوردن های مداوم با استرس شکستن یکی از اندام های بدن برابری می کند که این جریان در مردان می تواند منجر به عقیمی ، بی میلی جنسی و نظایر آن شود در حالی که همین موضوع در بانوان باعث افزایش چشمگیر میزان استرس و بروز عوارض ناشی از آن  می شود.

وی گفت: بنابر این در مقاله تحقیقاتی جدیدمان پیشنهاد شده که بهترین روش همراه داشتن موبایل، قرار دادن آن در دست و یا محلی است که  دیگر زنگ زدن های مکرر با ایجاد ارتعاش و انتقال آن به بدن و مغز منجر به افزایش استرس نشود، زیرا این حالت با گذاشتن موبابل در جیب اتفاق می افتد.

صحرایی اظهار کرد : بحث ما با غربی ها در مورد انتشار مقالاتمان این است که آنان معتقدند این مقالات باید در مجلات سطح پایین چاپ شود زیرا اظهار می کنند که تحقیقات و مقالاتی از این دست ( نگاه اسلام به استرس و عوامل استرس زا ) با فلسفه کاری ما همخوانی ندارد  به گونه ای که مجله ای همانند بوروساینس بدون نشان دادن کوچکترین ایراد علمی با ادعای وجود ایراد فلسفی ، مقالات این حوزه را منتشر نمی کند .

انتهای پیام/

تحقیقات جالب اسلامی بر روی مدل های مختلف استرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار