مراسم رمضان خوانی رسم کهن خراسان جنوبی در ماه مبارک رمضان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛رمضان خوانی مراسمی است که در آن مردم برخی مناطق استان خراسان جنوبی از جمله بیرجند ، سربیشه به برکت آمدن ماه مبارک رمضان به جمع آوری کمک های مردم می پردازند تا آن ها را به دست مستحقان برسانند .

از آنجایی که واژه رمضان در گویش بیرجندی "رمضو" تلفظ می شود ، این مراسم در لهجه بومی به " رمضوخونی " مشهور است .

وقتی که ماه رمضان می رسد معمولاً از دهه ی دوم رمضان و در شب های چهاردهم , پانزدهم و شانزدهم رمضان ، بعد از افطار که نورماه همه جا را روشن می کند ، تعدادی از مردان در دسته های ۴ تا ۶ نفری در هر محله ای دور هم جمع می شوند و یكی را كه بزرگتر یا خوش صداتر باشد یا اشعار « رمضانی » را خوب بلد باشد ، به عنوان " اِستا " ( اُستاد ) انتخاب می كنند و سپس دسته جمعی به در خانه های همسایگان و به ویژه سرشناسان و توانگران می روند و مقابل درِ ورودی خانه ی مورد نظر می ایستند.

استاد برای آن كه مطمئن شود كه كسی در خانه هست یا نه ، با صدای بلند می گوید : رَمَضونی مارَ وَ مِدَی یا وَر خُونِم ؟ ( رمضانی ما را می دهید یا بخوانیم) . اگر كسی در خانه باشد و اجازه دهد ، رمضانی را می خوانند .

مراسم به این گونه ای است که « اُستاد» ابتدا ، دعا می خواند و «شاگردان» بعد از هر جمله ی او «اَمّین» می گویند سپس بعد از دعا ، استاد مراسم را با یادی از حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع) و دیگر امامان ادامه می دهد و اشعاری در مرثیه ی ائمه اطهار می خواند و درپایان مراسم ، اعضای گروه بخشی از نذورات را بین خود و مابقی آن را بین نیازمندانی که موردنظرآن هاست تقسیم می کنند و به دست آنان می رسانند.

برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در مورد مراسم رمضان خوانی گفت:مراسم رمضان خوانی  به شماره 811 در تاریخ 4/11/1391 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این مراسم در شهرها و روستاهای بیرجند، قاین ، نهبندان ،  سربیشه  برگزار می شود، افزود:در شهرستان درمیان نیز در گذشته  این مراسم اجرا می شده ولی در حال حاضر انجام نمی شود.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار