معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: قرارداد سه جانبه هند، افغانستان و ایران امضا شده و نیاز به تایید مجلس دارد. مضاف بر اینکه هندی‌ها سرمایه‌گذاری مختصری کرد‌ه‌اند.

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت بندر چابهار در بخش ترانزیت با بیان اینکه این بندر استراتژیک به لحاظ ترانزیت و کریدور شمال و جنوب از جمله مهمترین کارهای ناتمامی است که باید به نتیجه برسد، اظهارداشت: ما در سه بخش خواهان ارتباط ترانزیتی هستیم، نخست، قزاقستان و ترکمنستان که در آن کالاهای چینی به جای صرف زمان 45 روز تنها در 15 روز به مقصد می‌رسد، سپس قرارداد سه جانبه ما با هند و افغانستان در بندر چابهار است و سومین بخش آذربایجان روسیه و ایران نیز از دیگر محورهای ترانزیتی با استراتژیک به شمار می‌رود.

رحیم پور  با اشاره به مرزهای خاکی ایران و ضرورت استفاده از این ظرفیت گفت: با توجه به این که مرزهای ایران به 2700 کیلومتر مرز دریایی محدود نمی‌شود در نتیجه می‌توانیم از کریدور اتصالات خاکی به ویژه از خطوط ریلی و راه آهن نیز در این بخش بهره‌برداری کنیم، بنابراین باید از تمام ظرفیت‌های مسیرهای ترانزیتی استفاده کرد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه درباره فعالیت‌هایی که تاکنون درباره پیشبرد قرارداد سه‌جانبه بندر چابهار صورت گرفته است، تصریح کرد: قرارداد سه جانبه هند، افغانستان و ایران امضا شده و نیاز به تایید مجلس دارد، در مراحل بعدی با حضور وزرای سه کشور معاونین و وزیر راه به مرحله اجرایی می‌رسد مضاف بر اینکه هندی‌ها سرمایه‌گذاری مختصری کرد‌ه‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بندر چابهار می‌تواند به عنوان یک منطقه سوق‌الجیشی عمل کند گفت: چابهار می‌تواند مکمل بندر عباس باشد و به افغانستان اتصال یابد، درنهایت هم می‌تواند خلا موجود را بهبود بخشد. به هر حال برای افغانستان نیز مزایایی دارد و از هر لحاظ بسیار مهم به شمار می‌آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار