به گزارش
خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر استاد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی امروز در جلسه هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: مجازی سازی آموزش پزشکی یکی از بستههای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی بود که در راستای اجرای آن دانشگاه علوم پزشکی مجازی بر اساس مطالعات علمی در این حوزه ایجاد شد. در دانشگاه نسل سوم بخش عمده آموزش را آموزش مجازی تشکیل میدهد و میزان آموزشهای آنلاین و آفلاین بیشتر از آموزش حضوری است.
وی یادآور شد: فلسفه وجودی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، دوری از وابستگی به بودجه دولتی، توسعه ارتباطات بین المللی و توسعه عدالت آموزشی است.
استاد با اشاره به کمبود متخصصین فضای مجازی در حوزه علوم پزشکی گفت: بخشی از این افراد در ۱۵ دانشگاه پراکنده هستند و برنامه ریزی برای آموزش نیروی متخصص صورت گرفته است. پیش از این برای تولید محتوای الکترونیک که بتواند در حوزه آموزش مجازی بکار گرفته شود استانداردی وجود نداشت که در دانشگاه علوم پزشکی مجازی در حال ساماندهی این موضوع هستیم.
وی تصریح کرد: فعالیت ابتدایی دانشگاه علوم پزشکی مجازی از ۱۴ تیرماه ۹۴ کلید خورد و اکنون ۲۵ دانشگاه علوم پزشکی به این مجموعه متصل هستند و تا پایان سال ۹۶ همه دانشگاههای علوم پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی مجازی متصل میشوند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: ما در این دانشگاه مراکز آموزش مجازی را نیز رصد میکنیم. در این دانشگاه استودیو صدابرداری و تصویر برداری حرفهای برای تولید محتوای الکترونیک طراحی و تاسیس شده است.
وی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست کرد پهنای باند مورد نیاز و فیبر نوری مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی مجازی از سوی این وزارتخانه تامین شود.
استاد همچنین از طراحی آرمان (MOOCs ملی) در دانشگاه علوم پزشکی مجازی خبر داد و گفت: این کار با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و ۱۵ دانشگاه دیگر طراحی شده است. MOOCs یکی از روشهای نوین آموزشی است. MOOCs مخفف Massive Open Online Courses است و به دوره آنلاینی اطلاق میشود که از طریق وب و به طور آزاد به شرکتکنندگانی نامحدود ارائه میشود. شورای آرمان هم تشکیل داده ایم.
وی از راه اندازی نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری (LMS) در دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: با توجه به مشکلاتی که این نرم افزار داشته است از اول مهرماه نرم افزار اختصاصی سیستم مدیریت یادگیری (LMS) برای دانشگاههای علوم پزشکی به نام «نوید» راه اندازی میشود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی اضافه کرد: ۸۰ رشته در علوم پزشکی را میتوان مجازی سازی کرد و برای این کار زیرساختهای لازم باید در دانشگاهها فراهم شود.
وی از طراحی پورتال کتابخانه مجازی، طراحی توسعه رشتههای مرتبط با فضای مجازی و سلامت، ایجاد دکتری تخصصی رشته یادگیری الکترونیک، طراحی مدلهای پودمانی، تعیین استانداردهای محتوای الکترونیک در برنامههای مجازی، ارائه کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به صورت مجازی و همکاری با مراکز بین المللی در برگزاری آزمونهای زبان انگلیسی معتبر بین المللی خبر داد.
استاد از تهیه سامانه بانک نمونههای بالین، ارائه آموزش مجازی به ۱۲ هزار پزشک خانواده و ارائه دورههای پودمانی با مشارکت معاونتهای مختلف وزارت بهداشت به عنوان بخش دیگری از فعالیت دانشگاه علوم پزشکی مجازی خبر داد.
وی با اشاره به اولویتهای کاری این دانشگاه در سال ۹۶ گفت: راه اندازی سرور فارم در دانشگاه علوم پزشکی مجازی، ایجاد (MOOCs ملی) «آموزش رایانهای ملی انبوه و نوین» یا آرمان با همکاری حوزههای مختلف، راه اندازی دورههای آموزش بیمارستانی، بهداشت، اخلاق پزشکی، کار با حیوانات و توسعه آزمونهای بین المللی از مهمترین کارهای دانشگاه در سال ۹۶ است.
انتهای پیام/