پژوهشگران ایستگاه تحقیقات کشاورزی خسبیجان اراک موفق به تولید گونه جدید پسته وحشی شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ پژوهشگران ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی روستای خسبیجان اراک تیپ جدید بنه(پسته وحشی ) تولید کردند.
آزدو، مسئول ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی روستای خسبیجان اراک گفت:این گونه جدید با جمع آوری 14 پایه نر درختچه بنه (پسته وحشی ) از چهار منطقه استان مرکزی و گرده افشانی و تلاقی بر روی سه پایه ماده انتخاب و معرفی شد.
آزدو افزود : در این راستا 42 تلاقی صورت گرفت که در پایان فصل و رویش بذرهای حاصل از این تلاقی ها در قالب طرح آماری بلوک های تصادفی در سه تکرار کشت شد و نتیجه تلاقی تکرار اول با صد در صد بیشترین و تلاقی تکرار دوم با 21 و 4 دهم درصد کمترین درصد موفقیت را به خود اختصاص داد.
وی اضافه کرد: بنه (پسته وحشی )علاوه بر دارا بودن خواص دارویی، در تولید پسته خوراکی هم کاربرد دارد و به دلیل مقاومتر بودن به خشکی می توان از این گونه به عنوان پایه ای برای تولید پسته خوراکی در باغ های پسته استفاده کرد.
این کارشناس پژوهشی ادامه داد : تا کنون به پسته وحشی تنها به عنوان منبع تولید کننده سقز و رزین نگاه می شد در صورتی که دانه آن دارای حدود 30 درصد روغن خوراکی است و 20 درصد آن قابل استحصال است.
وی افزود: با توجه به اینکه پسته وحشی دگرگشن (دارای قابلیت تلقیح پذیری) است می توان تمامی تلاقی های ممکنه را بر روی آن انجام داد و نتایج مناسب از قدرت ترکیب پذیری ژنوتیپ‌های مختلف را به دست آورد.
بنه ( پسته وحشی)در 16 منطقه  استان مرکزی می روید .
انتهای پیام / ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار