وزیر اسبق کشاورزی گفت: در شرایط کنونی توسعه سیستم‌های نوین آبیاری به سبب محدودیت‌های اعتباری آن طور که باید و شاید در بخش رضایت بخش نیست.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تلفات بالای آب در بخش کشاورزی اهمیت سیستم‌های نوین آبیاری را به منظور مقابله با بحران کم آبی و جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

با وجود آنکه توسعه و استفاده از روش‌های نوین آبیاری تاثیر بسزایی در جلوگیری از هدر رفت و بهره وری اراضی دارد از این رو دولت برنامه‌های متعددی در خصوص تغییر روش‌های آبیاری سنتی به روش‌های نوین در نظر گرفته است.

عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت سیستم‌های نوین آبیاری در این بخش، اظهار داشت: در شرایط کنونی توسعه سیستم‌های نوین آبیاری به سبب محدودیت‌های اعتباری آن طور که باید و شاید در بخش رضایت بخش نیست.

وی افزود: با توجه به توان بالای مهندسی تن‌ها در صورت جذب منابع مالی از سوی دولت امکان توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در بخش مهیا است.

کلانتری با اشاره به ضرورت توسعه سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و طیف گفت: با وجود آنکه از نظر علمی سیستم‌های آبیاری کلاسیک و بارانی تفاوتی با آبیاری غرقابی ندارد از این رو لازم است که توسعه سیستم آبیاری‌های قطره‌ای و طیف بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: در پی خشکسالی‌های اخیر و کاهش منابع آب‌های زیر زمینی کاهش مصرف آب اهمیتی فراتر از توسعه عملکرد در هکتار دارد.

به گفته کلانتری سیستم‌های نوین آبیاری قطره‌ای و طیف کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی مصرف آب در هکتار را به همراه دارد.

روند کند سیستم نوین آبیاری در مزارع

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: براساس آخرین آمار حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد کل اراضی کشوربه سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شدند و این درحالی است که بخش دولتی معتقد است که برخی کشاورزان بدون دریافت تسهیلات بلاعوض این اقدام را انجام دادند که در آمار وجود ندارند.

وی با بیان اینکه اجرای سیستم آبیاری نوین در کشور با روند کندی پیش می‌رود، افزود: با وجود تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین از سوی کشاورزان تولید گران تمام می‌شود که دیگر با این وجود توان رقابت با سایر کشور‌ها در بازارهای هدف از تولیدکنندگان سلب می‌شود از این رو لازم است که اعتبارات کافی برای این امر در نظر گرفته شود تا در آینده‌ای نزدیک مشکل بحران منابع آبی مرتفع شود.

خان محمدی ادامه داد: جایگزینی آبیاری سنتی به نوین چالشی است که با تزریق منابع اندک اعتباری از سوی دولت به زودی نمی‌توان به حل آن امیدوار بود.

مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی با بیان اینکه کمبود منابع آبی از جمله دغدغه کشاورزان است، گفت: در کنار توسعه سیستم‌های نوین آبیاری دولت باید نسبت به آموزش کشاورزان اقدام نماید تا شاهد کارایی بالای این سیستم‌ها در بخش باشیم چرا که در غیر این صورت یارانه ۸۵ درصدی دولت و پول کشاورزان به هدر می‌رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار