جلسه مجمع نمایندگان کرمان با موضوع بررسی مشکلات مردم در سه اداره صنعت و معدن، پزشکی قانونی و راه‌آهن تشکیل شد.

 بررسی مشکلات مردم استان کرمان در مجمع نمایندگانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ٬ جلسه مجمع نمایندگان استان کرمان امروز با دستور کار بررسی وضعیت صنعت، معدن و تجارت، پزشکی قانونی و راه‌آهن کرمان برگزار شد.

این جلسه به ریاست حسین امیری‌خامکانی رئیس مجمع و نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی برگزار و محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور، علی اسدی نماینده شهربابک، شهباز حسن‌پور نماینده بردسیر و سیرجان، حبیب‌الله نیکزادی نماینده مردم شهرستان‌های شرق استان، علیبرز بختیاری نماینده بافت، محمدی‌انارکی نماینده رفسنجان و انار و احمد حمزه‌ای نماینده شهرستان‌های جنوبی استان نیز حضور داشتند.

در این جلسه حسینی‌نژاد مدیر‌کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با ارائه گزارش کاملی از وضیت این اداره در شمال استان کرمان گفت: 46 هزار کیلومتر از مساحت استان کرمان در قالب 25 پهنه تعریف و مورد اکتشاف قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه آهن، مس، ذغالسنگ و کرومیت 4 بیشترین حجم ماده معدنی در استان کرمان را به خود اختصاص می‌دهند افزود: از سال گذشته بیش از 270 مجوز از 310 مجوز معادن شن و ماسه در استان کرمان تعیین تکلیف شد.

در این جلسه اسدی نماینده شهربابک با بیان مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت در حوزه انتخابیه خود اظهار‌ داشت: ‌کمبود برق و نبود زیرساخت‌های لازم برای واحدهای صنعتی از مشکلات اساسی در شهرستان شهربابک است.

وی نبود نیروی متخصص و خانه صنعت و معدن را از دیگر مشکلات مطرح کرد و افزود: برخی افراد با ورود شهرک‌های صنعتی، زمین‌هایی را تصاحب کردند، اما همان‌طور رها شده است که باید تعیین تکلیف شده و به طریقی به افراد توانمند واگذار شود.

نیکزادی نماینده شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس با انتقاد از عملکرد وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در شرق استان، گفت: سالانه میلیاردها دلار از ناحیه صنعت، معدن و تجارت در منطقه ضرر می‌کنیم، زیرا ظرفیت‌ها را داریم اما کمکی از وزارتخانه نمی‌شود که این ظرفیت را به ریال تبدیل کنیم.

نیکزادی گفت: مدیران ما امنیت شغلی ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند در جلسات با حضور وزیر و مسئولان ارشد کشوری مشکلات را بیان کنند.

پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور نیز با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فرش دستباف در استان کرمان گسترش پیدا کرده است اظهار‌ داشت: اما در بحث بازاریابی و صادرات فرش خوب عمل نشده و در عقبه کار، بیمه قالیبافان نیز دچار مشکل شده است.

در این جلسه امیری‌خامکانی نماینده مردم زرند و کوهبنان با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های اصناف در استان باید توسط خود اصناف استان انجام شود خاطر‌نشان کرد: دلیل ندارد عده‌ای از تهران به استان بیایند و پول مردم را در عرض یک هفته جمع کنند و بعد هم خداحافظ و اگر قرار است نفعی به مردم برسد، خود اصناف تخفیف بدهند که باید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برنامه‌ریزی کند.

60کیلومتر مسیر کرمان بافق تا تابستان سال آینده  بازسازی می‌شود

سید‌رضا سادات‌حسینی مدیر‌کل راه‌آهن کرمان در دستور کار دوم جلسه امروز مجمع نمایندگان استان کرمان با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل در استان کرمان اظهار‌ داشت: در بحث قطار مسافربری هر چه کار در استان شود باز هم کم است.

وی با اشاره به اینکه قطارهای مسافربری را مقداری افزایش داده‌ایم گفت: به لحاظ اینکه مردم در صبح زود برای انجام کارهای خود تهران باشند، ساعات حرکت قطارها به سمت تهران از کرمان را تغییر داده‌ایم و با این کار ظرفیت اشغال قطارها هم افزایش پیدا کرده است.

مدیر‌کل راه‌آهن کرمان با بیان اینکه ظرفیت اشغال قطار کرمان، بم و زاهدات تکمیل نمی‌شود و همیشه با کمبود مسافر روبه‌رو هستیم افزود: 60 کیلومتر مسیر کرمان بافق تا تابستان سال آینده کاملا بازسازی می‌شود و به دنبال آن هستیم که مصالح آن را زودتز از اجرا تخلیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولین پروژه ریلی کشور با مشارکت بخش غیردولتی در استان کرمان در حال احداث است با اشاره به اجرای پروژه ریلی سیرجان کرمان خاطر‌نشان کرد: این پروژه توسط شرکت گل‌گهر در حال احداث است و مسیر کرمان بردسیر نیز به طول 57 کیلومتر احداث می‌شود.

بختیاری نماینده مردم بافت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در منطقه ما اصلا راه‌آهن وجود ندارد گفت: این یک واقعیت تلخ است و مدت زیادی از مطالعه آن می‌گذرد اما هیچ اتفاقی نیافتاده است.

نیکزادی نماینده شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس نیز با اشاره به اینکه در مناطق طهرود، ده‌بکری، رستم‌آباد و فهرج ایستگاه قطار وجود ندارد گفت: وضعیت قطار کرمان، بم و زاهدان مانند شتر بی‌جهازی است که شتر هست اما کسی نم‌تواند سوار آن شود.

وی با اشاره به حضور 10 هزار نیروی انسانی شرکت‌های خودروسازی و 10 هزار دانشجو در بم گفت: اختصاص یک قطار تندرو، برای مسیر بم فهرج ضروری است.

حمزه‌ای نماینده شهرستان‌های رودبار، کهنوج، قلعه گنج، فاریاب و منوجان نیز با بیان اینکه ریل در توسعه اقتصادی هر منطقه نقش مهمی دارد گفت: با توجه به معادن منطقه و ظرفیت‌ها، به نظر می‌رسد توسعه ریل در جنوب استان منطقی باشد.

وی افزود: سالانه 5 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی را در منطقه داریم و معادن هنوز بهره برداری نشده و در حال فعال شدن هستند بنابراین توسعه ریلی در جنوب استان نیاز است.

نماینده مردم شهربایک نیز با گلایه از سیاست‌های گذشته راه‌آهن اظهار داشت: از 120 هزار شهروند شهربابکی تنها حدود 10 نفر از خط ریلی استفاده می‌کنند که آن هم بعد از پیاده‌شدن به دلیل اینکه ایستگاه مناسبی برای حمل بار و مسافر در این منطقه وجود ندار، کلی بد و بیراه می‌گویند.

وی با بیان اینکه ایستگاه راه‌آهن، فاصله زیادی شهربابک دارد که مردم را دچار مشکل می‌کند گفت: کارخانه ذوب ‌و مس خاتون‌آباد و همچنین واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی در این منطقه وجود دارد اما ریل مناسبی برای حمل بار و مسافر وجود ندارد.

پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز با بیان اینکه بازسازی خطوط راه‌آهن در استان کرمان ضروری است گفت: مسیر کرمان و بافق به دلیل فرسودگی ریل قطار مجبور به حرکت با سرعت 50 کیلومتر است و مردم از این موضوع بسیار ناراضی هستند.

وی با اشاره به احداث کارخانجات جدید صنایع فولاد در استان کرمان توسعه صنعت ریلی در استان را ضروری عنوان کرد و افزود: با توجه به حجم باری که در آینده از استان کرمان باید حمل شود اگر خطوط ریلی افزایش پیدا نکند، جاده‌های استان کرمان قفل می‌شوند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.