شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در گیلان گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان ؛ مدیرکل دامپزشکی گیلان امروز اعلام کرد : تاکنون ابتلای 3 هزار قطعه از طیور بومی صومعه سرا به ویژه روستای اسپند این شهرستان به این بیماری گزارش شده است.

سهراب عاقبتی افزود: طیور آلوده امحا شد.

وی با بیان اینکه در گیلان 9 میلیون و 500 هزار قطعه طیور بومی نگهداری می شود افزود : طیور بومی گیلان به ویژه طیور روستاهای اطراف تالاب ها و آبگیرها که محل فرود پرندگان مهاجر است بیشتر از مناطق دیگر در خطر ابتلا به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه طیور مبتلا به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان امحا می شود گفت : برای پرداخت خسارت مرگ و میر طیور بومی آلوده به کشاورزان تمهیداتی اندیشیده شده است.

سهراب عاقبتی با بیان اینکه 15 میلیون قطعه جوجه در هر دوره در مرغداری های صنعتی گیلان پرورش داده می شود افزود : تاکنون مواردی از ابتلا طیور صنعتی به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در گیلان گزارش نشده است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان خاطرنشان کرد : برای جلوگیری از شیوع این بیماری و امحای طیور آلوده در مرحله اول 350 میلیون تومان هزینه تخصیص یافته است.

سهراب عاقبتی با اشاره به اینکه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر آلوده به ایران و گیلان منتقل شد گفت : سیاه شدن تاج و خونریزی پاهای طیور از نشانه های این بیماری ویروسی است.

وی با بیان اینکه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق تماس به انسان سرایت می کند تاکید کرد : این بیماری از طریق خوردن گوشت پخته طیور و مصرف فرآورده های دامی که تحت نظر اداره کل دامپزشکی گیلان بسته بندی و به بازار عرضه می شود به انسان منتقل نخواهد شد.

قربانعلی محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز امروز اعلام کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان شکار پرندگان در گیلان تا اطلاع بعدی ممنوع شده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.