طرح پایش بیماری VHS در سطح تمامی مزارع ماهیان سردآبی خراسان رضوی اجرایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بیماری VHS مهمترین بیماری ماهیان سردآبی است و عامل آن ویروسی است که میزبان اصلی آن ماهی قزل آلا می باشد.

علیرضا آریان افزود: این بیماری با علائم اگزوفتالمی وبیرون زدگی چشم، ملانوز و تیرگی پوست و خونریزی در عضلات و کم خونی آبشش با تلفات زیاد بروز می کند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان تلفات این بیماری در دمای آب 4 تا 12 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد و بیماری عمدتا به صورت افقی از طریق وسایل، ابزار، جا به جایی های بین مزارع، پرندگان و غذا منتقل شده، همچنین عامل این بیماری تنها ماهی ها را آلوده کرده و خطری را متوجه انسان نمی سازد.

کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: جهت اطلاع از وضعیت شیوع بیماری های ویروسی درسطح استان در مقاطع زمانی مختلف با انجام نمونه گیری، طرح های پایشی انجام می‌شود.

علیرضا آریان افزود: در مورد این بیماری نیز این طرح شروع شده و کارشناسان این مجموعه با مراجعه به مزارع پرورشی فعال سردآبی شهرستانهای استان و نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های مربوط، نمونه های لازم را اخذ و به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی جهت تشخیص بیماری ارسال می نمایند و تشخیص قطعی بیماری بر اساس جداسازی ویروس از کشت سلولی و با استفاده از روش های سلولی- ملکولی می باشد.

وی گفت: پرورش دهندگان آبزیان استان موظف هستند هرگونه تلفات ماهیان پرورشی خود را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها اطلاع دهند و همچنین از خرید تخم های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده های غذایی از مراکز غیرمجاز خودداری کنند و نسبت به ارتقای سلامت بهداشتی و اصلاح ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذی صلاح دامپزشکی اقدام نمایند.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.