معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: رعایت نکات ایمنی و امنیت زیستی در پرورش طیور گوشتی ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛بهرام خانی گفت: در شرایط موجود که هوا روبه سردی نهاده؛ با توجه به ویژگی‌های فصل پاییز و مهاجرت پرندگان مهاجر ؛ احتمال بروز بیماریهای خطرناک در پرورش طیور گوشتی، تخم گذار و سایر ماکیان روبه افزایش است


وی با اشاره به اینکه با مهاجرت پرندگان وحشی از مناطق شمالی به داخل کشور و استان احتمال انتقال بیماری‌های تنفسی در مرغداریها‌ی صنعتی و روستایی روبه افزایش است خاطرنشان کرد: بهره‌برداران از نگه‌داری طیور و پرندگان در فضای سرباز اجتناب نمایند.

خانی با بیان اینکه در داخل فارم‌ها و محل‌های مرغداری نیز باید از ریختن خوراک برای پرندگان در فضای باز خودداری گردد تصریح کرد: همچنین از نصب عوامل جلب کننده پرندگان وحشی در محل فارم جداً پرهیز نمایند.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود کلیه منافذ و دریچه‌های ورود پرندگان آزاد از قبیل گنجشک و کبوتر  در سالن‌ها، انبارها و محل تجهیزات مسدود شود.

خانی با اشاره به اینکه باید از ورود و تردد افراد و وسایل نقلیه غیر ضروری به داخل فارم جلوگیری شود گفت: در صورتی که نیاز بود حتما نسبت به دوش گرفتن، تعویض لباس افراد و شستشوی خودروها و ضدعفونی آنها اقدام شود.

وی افزود: کلیه مسیرهای ورودی و تردد افراد و خودروها را به طور مستمر بازدید؛ شستشو و ضدعفونی نمایند.

خانی با بیان اینکه مرغداریها از نگه داری پرندگان غیرپرورشی و بومی در محل فارم ها به صورت جدی اجتناب کنند و مرغداران سنتی حتما مرغ‌ها را در محل‌های سر بسته نگه‌داری نمایند خاطرنشان کرد: از جابه‌جایی مواد خوراکی؛ مواد ضدعفونی کننده و نهادهای طیور در بین فارم ها به صورت جدی خودداری شود.

وی اضافه کرد: در صورت بروز تلفات از دستگاه‌های لاشه سوز برای از بین بردن تلفات استفاده نمایند و از پراکنده نمودن تلفات در فضای باز و اطراف مرغداری خودداری گردد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.