دوره آموزشی آشنایی با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی قرنطینه گیاهی با حضور 75 نفر از کارشناسان برگزار گردید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گفت: هدف از برگزاری این دوره افزایش دانش فراگیران قرنطینه گیاهی در زمینه‌های مختلف کاری، آشنایی با قوانین حفظ نباتات، عهدنامه بین المللی حفظ نباتات و استانداردهای بین المللی موازین بهداشت گیاهی است.


کیومرث اکبری گفت: در حال حاضر در تجارت بین المللی محصولات کشاورزی  فقط تعرفه و بهداشت (انسانی، دامی و گیاهی) مدنظر بوده و کشور های مختلف امکان وضع و اعمال قانون متناسب با شرایط خود وفق قوانین بین المللی و مسائل فنی و علمی را دارند و این نشان دهنده اهمیت بهداشت قرنطینه گیاهی در دنیای تجارت کنونی است.

اکبری گفت: وضع و اعمال قوانین ملی مرتبط با حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی در ایران از سال 1305 با تشکیل اداره دفع آفات گیاهی شروع شده و در کشورمان چندین مرحله وضع و اجرای قوانین قرنطینه گیاهی صورت گرفته است.

وی گفت:اولین ضابطه قرنطینه گیاهی در ایران در سال 1314 و دومین در سال 1325 بوده است.قرنطینه گیاهی حفاظت و صیانت از عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور در مقابل ورود، استقرار، انتشار و خسارتزایی عوامل قرنطینه خارجی و داخلی برعهده دارد.

معاون مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه هشت مرکز قرنطینه گیاهی در استان وجود دارد خاطرنشان کرد: شش مرکز در مرزهای بین المللی و بازارچه استان قرار دارند که پرسنل زحمتکش آن علیرغم کمبود امکانات و مشکلات فراوان با تمام توان مشغول انجام وظیفه هستند.

انتهای پیام/ز



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.