معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: کار معاونت علمی جا انداختن تکنولوژی در طرح‌های کلان ملی و سرعت بخشیدن به تشخیص بیماران متابولیک است.

حمایت 60 میلیارد تومانی معاونت علمی از پروژه‌های تشخیص آلایندگی غذا
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صبح امروز در مراسم بهره برداری از فاز اول انتقال فناوری روش های آنالیز غربالگری آلاینده های غذایی و راه اندازی آزمایشگاه غربالگری اختلالات متابولیک نوزادان در پژوهشکده نیایش با اشاره به انجام حوزه های مشترک با وزارت بهداشت اظهار داشت: در حوزه تشخیص تخلفات غذا و اختلالات متابولیک ما باید بدانیم که چه تجهیزاتی را وارد کنیم و چه کالاهایی را به کشورهای دنیا صادر کرد زیرا این پروژه از لحاظ اختصاصی و ارز آوری برای کشور مهم هستند. 

وی بیان کرد: در حوزه غذا ما دچار کمبودهای بسیاری در زمینه تشخیص تقلبات داشتیم که معاونت علمی طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده قرار است 13 مرکز در 13 استان را که هر یک با هدف خاصی راه‌اندازی شده است مجهز کند.

ستاری ادامه داد: در این زمینه همکاری‌های خوبی با دنیا داشتیم و شرایط کشور پس از برجام سبب انتقال دانش تکنولوژی به کشورمان شد.

وی عنوان کرد: پروژه در سال 91 با بودجه‌ای در حدود 6 میلیارد تومان استارت زده شد اما اکنون برای تجهیز آزمایشگاه‌ها پولی در حدود 60 میلیارد تومان برآورد و اعتبارسنجی شده است.

معاونت علمی فناوری ادامه داد: تشخیص آلاینده‌ها و غربالگری بیماران متابولیک موضوع جدی برای سلامت مردم و صادرات است و به دلیل اینکه صادرکنندگان ما نسبت به مواد غذایی آشنایی کامل ندارد محصولات غذایی‌شان در نظام صادرات برگشت داده می‌شود.

وی گفت: این طرح‌ها در قالب شرکت‌های دانش بنیان به یک فعالیت اقتصادی تبدیل شده است و من امیدوارم روزی تمام نوزادان در آزمایشگاه‌های خصوصی و مجهز و در داخل همین شرکت‌ها اختلالات متابولیک‌شان تشخیص داده شود.

وی بیان کرد: حوزه سلامت همیشه جزو اولویت اصلی کشور است و معاونت علمی و فناوری از طرح های نو خلاقانه به وسیله جوانان نخبه انجام می شود حمایت کافی و همه جانبه انجام می کند. 
 
ستاری یادآور شد: باید در کشور شرکت های دانش بنیان یک مدل جدید اقتصادی را ایجاد کنند زیرا دیگر کشور را بر پایه اقتصاد نفت نمی توان اداره کرد و مسئولان کشوری باید  از ثروت عظیم نیروی انسانی به خوبی استفاده کنند. 
 
وی گفت: معاونت علمی ار بحث های تجاری سازی محصولات و تولیدات فناور حمایت می کند و سعی در ایجاد زیر ساخت های خوبی برای محققان و نخبگان جوان کشور فراهم سازد. 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار