دبیر مجمع نخبگان کشاورزی گفت: برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش بهره وری و عملکرد محصول در واحد سطح با افزایش 80 درصدی روبرو بوده است.

علی خان محمدی دبیر مجمع نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش بهره وری اظهار داشت: طی سال های اخیر از سوی کشاورزان نمونه در کشت های مختلف تولید به افزایش بهره وری دست یافتیم.

وی با اشاره به افزایش عملکرد در واحد سطح گندم گفت: در بخش گندم آبی متوسط عملکرد درواحد سطح از 3.700 به 6 کیلو افزایش یافت.

خان محمدی با بیان اینکه افزایش بهره وری در واحد سطح از سال 80 درد دستور کار قرار گرفت، افزود: گرچه طی 15 سال اخیر، افزایش بهره وری در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت اما با کم و کاستی های همراه بود چرا که این امر باید با توسعه مکانیزاسیون، استاندارد سازی نهاده ها ، استفاده از آبیاری های نوین، کاهش ضایعات در بخش های مختلف کشاورزی، طیور و دامداری همراه باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر امکاناتی در راستای افزایش بهره وری در سالن های مرغداری ایجاد شده که تولیدکنندگان با کاهش سوخت  به نسبت سال های گذشته تواستند به تولید مرغوب دست یابند.

*** تاثیر توسعه سیستم های نوین بر افزایش عملکرد محصول

خان محمدی با بیان اینکه توسعه سیستم های نوین آبیاری تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد محصول به همراه داشته، اظهار کرد: با توسعه آبیاری میکرو جت در مقایسه با سایر سیستم های نوین همچون تحت فشار و بارانی در مزارع میزان بهره وری آب به مرز 95 درصد افزایش یافته است.

مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به تاثیر بذور مقاوم در افزایش بهره وری محصول عنوان کرد: طی سه سال اخیر بذور مقاوم به تولید دردسترس کشاورزان قرار گرفت از این رو باید گفت که در صورت ساماندهی و استاندارد سازی نهاده های اولیه اعم از کود و سم می توان برنامه بهره وری را تسریع بخشید.

وی در ادامه یادآور شد: برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش بهره وری و عملکرد محصول در واحد سطح با افزایش 80 درصدی روبرو بوده است.

خان محمدی با تاکید بر توسعه نظام نوین ترویج در راستای افزایش بهره وری این بخش بیان کرد: با توسعه توسعه نظام  نوین ترویج و ایجاد پهنه، شاهد افزایش کیفیت تولید و کاهش استفاده  ازمنابع زیر زمینی هستیم .

وی در پاسخ به این سوال که طی سال های اخیر افزایش بهره وری در کدام زیر بخش های کشاورزی تحقق یافته ، گفت: در بخش های مختلفی  همچون طیور، دامداری و بسیاری از بخش های تولید شاهد افزایش بهره وری بوده ایم.

دبیر مجمع نخبگان کشاورزی ادامه داد: دیدگاه وزارتخانه در جهت تسریع افزایش بهره وری در بخش باید به سمت و سوی استاندارد سازی نهاده ها و توسعه مکانیزاسیون رود چرا که با این امر بهره وری با سرعت هر چه بیشتر در بخش افزایش می یابد.

وی با انتقاد از وزارتخانه جهاد کشاورزی مبنی بر آنکه آن طور که باید و شاید برنامه وزیر جهاد کشاورزی در بخش بهره وری تحقق نیفتاده، تصریح کرد: چرا که در صورت اجرای تمام و کمال برنامه های وزیر دیگر دغدغه خاطری در خصوص افزایش بهره وری باغات و افت تولید نخواهیم داشت.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پاسخ به این سوال که توسعه بهره وری به چه میزان اعتبار نیاز دارد، اظهار کرد:  با توجه به فرسوده بودن برخی ماشین آلات، تجهیزات و ادوات باید گفت که تحقق برنامه وزیر در راستای افزایش بهره وری طی 5 سال آینده نیازمند سرمایه گذاری هنگفتی است که از سوی نمایندگان مجلس باید در بودجه دیده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار