به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از خدمات شرکتهای ارائهدهنده اینترنت راضی نیستید و یا شک و شبههای در میزان حجم مصرفی خود دارید، میتوانید از طریق نرمافزار محاسبه تعرفه سرویس اینترنت پرسرعت (ADSL)، به مصرف اینترنت خود نظارت داشته باشید و در صورت لزوم شکایت کنید.
در همین راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در کنار سامانه 195، اقدام به راه اندازی نرمافزاری کرده است که به وسیله آن کاربران قادر به محاسبه کف و سقف تعرفه سرویس ADSL و WiFi خود کنند و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت، اقدام به شکایت کنند.
طی قانون تعرفه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت ADSL و WiFi در مصوبه237 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که در تاریخ22 خرداد ماه سال جاری به تصویب رسید.
بنا بر صحبت های معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- این نرمافزار برای تسهیل و شفافسازی نظارت مشترکان بر تعرفه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوریهایADSL و WiFi و کسب اطلاعات لازم از تعرفه سرویسی که قصد خرید آن را دارند، طراحی شده است.
به منظور ثبت شکایات مربوط به نارضایتی از خدمات اینترنتی سامانه 195 را سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی کرد تا به وسیله آن مردم در هر جای ایران میتوانند درخواستهایی را که از اپراتورها دارند از لحاظ کیفیت یا عدم دسترسی و غیره وارد سامانه کرده و از خدماتی که مورد رضایتشان نیست شکایت کنند.
مراحل و فرایند ثبت و پیگیری درخواست در سامانه 195 به این ترتیب است:
- ثبت درخواست در سایت و ارسال کد رهگیری بر روی تلفن همراه ثبتکننده درخواست
- ارجاع درخواست، بر اساس اطلاعات اولیه به مبداء رسیدگیکننده شامل: زیر مجموعههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (مانند اپراتورها، شرکتهای اینترنتی، دفاترپستی و ...
- ارجاع درخواست برای رسیدگی به واحد تخصصی/ بازرسی سازمان مربوطه در صورت عدم ارایه پاسخ نهایی بعد از گذشت ۱۴ روز در سامانه یا درخواست تجدید نظر حداکثر ظرف مدت ۳ روز پس از پاسخ نهایی.
- ارجاع درخواست به بالاترین مقام سازمان تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صورت ثبت تجدید نظر دوم یا عدم ارایه پاسخ نهایی پس از مدت مقرر.
رسیدگی نهایی و صدور رای توسط کمیته حل اختلاف در صورت درخواست تجدید نظر دوم.
سامانه 195 در یک سال گذشته زمان پاسخگویی خود به شکایات را کاهش داده است و به گفته حسن مهدوی مدیرکل دفتر بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در حال حاضر با فرآیندهای انجامشده، با میانگین حدود 20 هزار شکایت در سال زمان پاسخگویی به کمتر از 10 روز رسیده است، بنابراین در صورت ثبت شکایت کاربران در سامانه به گفته این سازمان موظف است در کمتر از 10 روز به بررسی شکایات ثبتشده بپردازد.
شایان ذکر است شاکیان می توانند با مراجعه به سایتwww.195.ir یا تماس با تلفن گویای 195یا شماره پیامک 600195 و یا آدرس پست الکترونیکict.gov.ir@195 شکایات، انتقادات و پیشنهادات خود را در خصوص خدمات ارائه شده زیرمجموعههای این وزارتخانه (سازمانها و شرکتهای ذیربط) که دارای مشترک و کاربر نهایی هستند، ثبت کنند.
گفتنی است؛این نرمافزار در دو نسخه ویندوزی (برای ویندوز 7 و بالاتر و در نسخههای پائینتر ویندوز با نصب نرمافزار .net) و اندرویدی تهیه شده و کاربران میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به آدرس www.cra.ir آن را دانلود و نصب کنند.