نبود بسترهای اقتصادی مناسب علت گرایش به قاچاق

معاون پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی پس از بازدید از مرز میرجاوه نبود بسترهای اقتصادی را علت گرایش به قاچاق در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان؛ دکتر محمد بارانی معاون پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی کشور در سفر به سیستان و بلوچستان پس از بازدید از مرز میرجاوه درباره نقش تعزیرات حکومتی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در این استان به دلیل نبود بسترها اگر شدیدترین مجازات ها را در نظر بگیریم، باز هم افرادی به سمت قاچاق می روند چون زمینه های اقتصادی مانند احداث کارخانجات تولیدی، سرمایه گذاری و اشتغال زایی مورد توجه قرار نگرفته است و باید به این نقطه از کشور توجه شود تا رویکردهای غلط اصلاح شود.

بارانی با بیان اینکه مرجع سیاست گذاری های کلان در این زمینه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، گفت: در قانون دستگاه های کاشف مشخص شده، بیشترین نقش را در زمینه کشف نیروی انتظامی برعهده دارد و تعزیرات حکومتی که یک دستگاه شبه قضایی است بیشتر نقش رسیدگی کننده را دارد.

وی افزود: تعزیرات حکومتی حوزه پیشگیری را در دستور کار دارد که انتظار می رود با حمایت سایر دستگاه ها برنامه های در دست اقدام ثمربخش باشد. مبارزه و پیشگیری از وقوع تخلف دو امر قابل توجه است که با حضور ریاست جدید سازمان تعزیرات حکومتی راهبردهای کلانی که در حوزه پیشگیری تنظیم شده است باید به مرحله اجرا گذاشته شود. همچنین باید توجه کرد بهترین سرمایه ما مردم و کسبه هستند که با راهنمایی، می توانند نقش مفید و مؤثری را در مبارزه با قاچاق داشته باشند.

وی ادامه داد: پدیده قاچاق تأثیرات فراوانی در حوزه های مختلف دارد که برهمگان واضح است. ضربه به اشتغال و از بین رفتن اعتماد عمومی مردم به مسئولان و حاکمیت از مضرات قاچاق است که خوشبختانه ورود تعزیرات حکومتی در این زمینه خوب بوده است و مردم از این اقدام استقبال کرده اند.

معاون پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد: قاچاق یک معضل است و علل و عواملی دارد که اولین علت قاچاق، فقر و بیکاری عنوان می شود و لازم است به صورت جدی بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در استان بسیار ضعیف است، افزود: سیاسیون و بزرگان معمولاً کوچ می کنند و برخی جوانان به دلیل اینکه انرژی و برنامه خود را در حوزه های قانونی نمی توانند تخلیه کنند به قاچاق روی می آورند که باید بسترهای لازم در استان ایجاد شود.

بارانی خاطرنشان کرد: ایجاد هماهنگی میان سازمان ها ضروری است و باید ارتباطات میان آن ها نزدیک تر شود. از طرفی در حوزه پیشگیری برخی اقدامات مربوط به خود مردم است که باید بر مصرف کالای داخلی تعصب داشته باشند. قاچاق، تولید ملی را خدشه دار می کند اما اگر تولید ملی اعتماد را از بین ببرد، خود قاچاق را افزایش می دهد و باید کالاهای داخلی با کیفیت خوب تولید و عرضه شوند.

بارانی از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی در خاتمه گفت: در پیشگیری و مقابله با قاچاق اگر بتوانیم وظایف و برنامه های خود را به خوبی به انجام برسانیم کمک خوبی می توان به اقتصاد مقاومتی کرد.

سید مرتضی مدنی فدکی مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان وبلوچستان هم گفت: بیش از 2 هزار و500 پرونده در حوزه قاچاق در سیستان و بلوچستان تشکیل شده است که بیشتر مربوط به قاچاق سوخت، لوازم خانگی و میوه است.

مدنی فدکی افزود: سیستان و بلوچستان در حوزه قاچاق رتبه دوم کشوری را دارد که به علت گستردگی مرز، مراودات در سطح مرز و وجود منطقه آزاد ورود کالای قاچاق در استان دیده می شود و خود منطقه آزاد هم در ورود کالای قاچاق بی تأثیر نیست.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.