اگر بخواهیم آثار بانوان شاعر را در خصوص حضرت زینب (س) جمع آوری کنیم؛ کتابی قطور و ارزشمند از لحاظ محتوا خواهیم داشت.

بانوان شاعر در پرداخت به حضرت زینب (س) کم نگذاشته‌اند!نغمه مستشار نظامی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون تجلی بانوان عاشورایی در شعر و ادب آیینی کشور گفت: با توجه به سطح بالای مطالعات بانوان شاعر و نگرش عمیق آن‌ها نسبت به مسائل مذهبی از جمله واقعه عاشورا، آثار قابل توجهی در خصوص بانوان عاشورایی در ادبیات معاصر خلق شده است. آثار ارزشمندی در خصوص مناقب و سیره حضرات زینب (س)، ام البنین، رباب، رقیه، سکینه، بانو ام وهب و سایر بانوان حاضر در واقعه عاشورا که تعداد آن‌ها با کل آثار تولید شده برابری می‌کند. مثلا اگر بخواهیم تنها آثار بانوان شاعر را در خصوص حضرت زینب (س) جمع‌آوری کنیم؛ کتابی قطور و ارزشمند از لحاظ محتوا، صنایع و بدایع ادبی خواهیم داشت.
 
وی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص رسالت بانوانی که در حوزه ادبیات آیینی قلم می‌زنند، اظهار داشت: هر توانایی و استعدادی رسالتی به دنبال دارد و رسالت شاعر تبیین ارزش‌های اصیل دینی و اخلاقی است. مسلما بانوی مسلمان با توجه به عمق عشق و اعتقادی که به اهل بیت علیهم السلام دارد، هنگامی که قلم به دست گیرد، می تواند احساس شاعرانه‌اش را زینت بخش عشق و اعتقاد خالصانه‌اش کرده و دست به خلق سروده‌هایی بدیع و ماندگار بزند و چه بسا هنگامی که از جایگاه و چشم انداز یک بانو به وقایع دینی و مذهبی واقعه کربلا می‌نگرد، می‌تواند شرح بهتری از احوال یک مادر، خواهر و دختری دلسوخته و داغدیده داشته باشد. مثلا با زبان رسا و در عین حال خواهرانه از خطبه و حماسه زینب کبری (س)  بسراید و یا از در دل رقیه (س) سخن بگوید.    
 
این شاعر در رابطه با آثار ارائه شده خود در حوزه عاشورا تصریح کرد: بنده با توجه به پیشینه اعتقادی خانواده، از کودکی ارادت ویژه ای به اهل بیت (ع) داشته و دارم و از آغاز در بیان ارادت به این سلاله نور قلم زده ام.
 
وی افزود: اولین سروده های آیینی‌ام در کتاب «رد پای روشنی» در سال 1379 توسط انتشارات بعثت منتشر شد. در کتاب های دیگری چون «یک جرعه سیب» و «در اوج غربت نارنج» نیز سروده‌های آیینی‌ام درج شده اند. البته دو مجموعه شعر تمام آیینی «هزار و چهارصد و بیست سال پس از تو» و کتاب «همه تو» که امسال منتشر شده است؛ اختصاصا در برگیرنده شعرهای آیینی، توحیدی و دفاع مقدسی بنده هستند.

همچنین یک مجموعه شعر مادرانه به صورت الکترونیک به بهای 15 صلوات با عنوان «زنی شبیه خودش مادر» در سال 1390 از بنده منتشر شد که شامل چهار فصل است و در فصول آن به ترتیب اشعاری را به مادران نورانی از جمله حضرت خدیجه کبری، حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت ام البنین، حضرت نرجس خاتون، مادران شهدا و همچنین مادر و فرزندم تقدیم کردم. فصل آخر هم به تقدیمی هایی برای مادربزرگ ها اختصاص دارد.
 
مستشار نظامی در ادامه پیرامون توفیقاتی که در این راه کسب کرده گفت: از جمله توفیقاتی که در زمینه شعر آیینی نصیب بنده شده دوبار قرائت شعر در محضر "مقام معظم  رهبری" بود، که بار اول در سال 1386 شعر «گاهی اگر با ماه صحبت کرده باشی» تقدیم به حضرت موعود (عج) را قرائت کردم که به برکت "طیب الله" حضرت آقا و ابراز رضایت ایشان از شعر جوانان؛ شعر بابرکتی شد. امسال هم توفیق قرائت شعر «مباهله» تقدیم به پنج تن آل عبا را داشتم که حضرتشان دعای خیری را بدرقه راه قلمم نمودند. از دیگر توفیقات در این زمینه دو دوره دبیری «سوگواره شعر عاشورایی جزیره کیش» و نیز سرایش «دو ترکیب بند زینبیه» است که نیت کرده ام، به یاری خدا تا زمانی که توان نوشتن دارم همه ساله در ایام سوگواری ابا عبدالله (ع) بسرایم.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: تجربه سرودن دو «ترکیب بند زینبیه» تجربه ای دشوار و در عین حال شیرین بود که علاوه بر مطالعه عمیق در این زمینه، ایامی که مشغول نوشتن این آثار بودم، صبح و شب همراه با واژه ها گریستم و هدف از سرایش آن ادای دینی هر چند اندک به رسالت والای حضرت زینب (س) و عرض ارادتی در حد توانم به ساحت مبارک ایشان بود که به عنوان شعر برگزیده «سوگواره شعر زنان عاشورایی» هم انتخاب شد. 



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار