رشت؛

افتتاح طرح روستایی بدون بیکار در گیلان

طرح روستای بدون بیکار امروز در روستای سیاه اسطلخ جان رودبار به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور این طرح را امروز همزمانبا سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

طرح روستای بدون بیکار با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ، صندوق کارآفرینی امید و اداره کل روستایی و شوراهای استانداری گیلان اجرا شد.

استاندار گیلان در گفتگو با معاون اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه روستای سیاه اسطلخ جان یکی از روستاهای نمونه است گفت : این روستا به دلیل جاذبه های گردشگری زیاد ، معماری منحصر به فرد و توانمندی های کشاورزی و صنایع دستی بعنوان روستای بدون جمعیت بیکار مطرح شد.

محمدعلی نجفی افزود : برای اشتغالزایی200 نفر از اهالی روستای سیاه اسطلخ جان طرح های بوم گردی، قالی بافی ، پرورش ماهی ، پرورش زالو ، تولید و بسته بندی سبزیجات محلی ، رستوران سنتی ، توسعه واحد تولید شمع و لوازم تزیینی با 40 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد.
وی با بیان این که گیلان یکی از استان هایی است که به رغم روند مهاجرت روستانشینان ، همچنان درصد جمعیت روستایی بیشتری در مقایسه با میانگین کشوری دارد گفت : درصد جمعیت روستایی گیلان 40 درصد است ، در حالیکه میانگین کشور کمتر از 30 درصد اعلام شده است.

استاندار گیلان اعلام کرد : عمران و آبادانی ، افزایش درآمد ، ایجاد اشتغال ، حمایت از تولید کنندگان برنج و چای از طریق افزایش نرخ خرید تضمینی و کنترل واردات موجب کند شدن سرعت مهاجرت روستاییان به شهرها در گیلان شده است.

محمدعلی نجفی توسعه صنایع دستی ، کشت دوم در شالیزارها ، اشتغال خانگی و خرد در خانه های روستایی ، توسعه و احیای صنعت نوغانداری ، توسعه مکان های گردشگری روستایی و بوم گردی و ایجاد واحدهای صنعتی کوچک در روستاها با مشارکت روستاییان را از مهم ترین برنامه های گیلان برای اشتغالزایی در روستاها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شاخص بهره مندی گیلان از آسفالت راه روستایی از 41 درصد ابتدای دولت یازدهم به 51 درصد در زمان کنونی ارتقاء یافته است افزود : شاخص بهره مندی جمعیت گیلان از نعمت گاز هم از 63 درصد به 93 درصد افزایش یافته است و تا پایان امسال به 95 درصد خواهد رسید.

استاندار گیلان گفت : شاخص بهره مندی جمعیت روستایی گیلان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی از 64 درصد به 74 درصد افزایش یافته است.

محمدعلی نجفی با بیان اینکه گیلان درابتدای دولت یازدهم با 6/15 درصد بیشترین نرخ بیکار را در کشور داشت تصریح کرد : این نرخ بیکاری به 11 درصد در پایان سال 94 کاهش یافته است.

وی افزود : رتبه گیلان از رتبه 5 در فهرست استان های دارای بالاترین نرخ بیکاری به رتبه 20 ارتقاء یافت.

استاندار گیلان گفت : بر اساس اعلام مرکز آمار ایران ، نرخ بیکاری گیلان در 3 ماه نخست 95امسال به 3/9 درصد و رتبه استان 22 بود.

محمدعلی نجفی افزود : آمار منتشر شده مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد گیلان در سال های 92 تا 94 رتبه نخست را در سطح کشور در شاخص های بهبود فضای کسب و کار داشته است.

وی درباره دلایل کاهش نرخ بیکاری در گیلان گفت : پرداخت تسهیلات حمایتی صندوق کارآفرینی امید ، کمیته امداد ، بهزیستی ، وام های خود اشتغالی و پشتیبان علت این امر بود.

به گفته استاندار گیلان صندوق کارآفرینی امید پارسال بیش از 70 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی داد.

محمد علی نجفی هدف از اجرای طرح روستای بدون بیکار را شناسایی و حمایت از کارآفرینان روستایی دانست و افزود : این طرح در 20 روستای کشور با تسهیلات بیش از 200 میلیارد ریال و اشتغال هزار نفر اجرا شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار