امسال تا کنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است.

کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال تا کنون هیچ کانون بیماری زایی در خصوص طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان گزارش نشده است.

عبدالمحمد نجاتی با اشاره به خسارت بالای این بیماری طی سال های ۹۴ و ۹۳ در چهارمحال و بختیاری افزود: طی سال ۹۳ در این استان ۵۰ کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گزارش شد که این کانون های بیماری زا در سال ۹۴ به پنج کانون رسید.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون به موقع از مهمترین دلایل کنترل این بیماری در استان بوده است اضافه کرد: در سال ۹۴، ۴۰ هزار واکسیناسیون در مقابله با این بیماری در چهارمحال و بختیاری انجام شد که این تعداد در سال جاری به ۹۳۰ هزار رسید.

نجاتی ادامه داد: تعداد واکسیناسیون ها برای پیشگیری از این بیماری تا پایان سال در استان افزایش پیدا می کند.

وی گفت: یکی از مهمترین اقدامات در راستای جلوگیری از ابتلای حیات وحش به این بیماری، واکسیناسیون دام های کوچک اطراف مناطق حفاظت شده استان بود.
 
نجاتی یادآور شد: نقل و انتقال دام از استان های همجوار بدون مجوز و هماهنگی با کارشناسان دامپزشکی مهمترین دلیل گسترش این بیماری طی سال های گذشته در چهارمحال و بختیاری بود که با این افراد برخورد قانونی صورت گرفت.

وی تأکید کرد: انجام واکسیناسیون به موقع، رعایت نکات بهداشتی در خصوص پرورش دام‌های سبک و قرنطینه کردن دام‌های بیمار، نقش مهمی در جلوگیری از گسترش این بیماری دارد.

گفتنی است: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار دام‌های سبک است که به سرعت انتشار پیدا می کند و بر اثر تماس یا استفاده از آبشخورهای مشترک از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز قابل‌سرایت می باشد.

این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز و دام مبتلا را به‌شدت لاغر و تلف می کند.

علاوه بر اینکه ترشحات چشم، بینی، آب دهان و فضولات حیوان مبتلا حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری می باشد، شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل‌سرایت به انسان نیست و در اثر تماس با لاشه یا حیوان بیمار نیز به انسان منتقل نمی‌شود.

عامل بیماری که همان ویروس است در خارج از بدن میزبان، ضعیف بوده و مدت کوتاهی زنده می‌ماند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار