مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گزارشی و موردی مبنی بر انتقال ویروس آنفلولانزا از افغانستان به مشهد اعلام نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد جعفر صادقی افزود: گزارشی مبنی بر انتقال ویروس آنفلولانزا از افغانستان به مشهد اعلام نشده است و مورد خاصی با عنوان آنفولانزای افغانی دیده نشده است.

وی با اشاره به اینکه فرآیند واکسیناسیون توسط بخش خصوصی و دولتی همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه دوره اثر واکسن 6 تا 7 ماه است و حدود 2 هفته زمان می‌برد تا بدن را در برابر بیماری ایمن سازد، مهرماه بهترین زمان برای تزریق واکسن است.

وی ادامه داد: زنان باردار پرخطر که بیماری یا مشکل خاصی دارند تأکید می‌شود که واکسن آنفولانزا را دریافت کنند؛ این مسئله برای تمام زنان باردار ضروری نیست.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر را برعهده دارد، اظهار کرد: این افراد شامل کارکنان بیمارستان‌ها، محیط‌بانان و دامپزشکان می‌شود که طبق دستورالعمل کشوری واکسینه می‌شوند سایر اقشار جامعه نیز می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها واکسن آنفولانزا را تهیه کنند.

صادقی گفت: واکسن باتوجه به آخرین نمونه‌های بیماری به‌روز رسانی می‌شود پس باید نسخه جدید آن که مربوط به سال 2015 است را تهیه کرد و از واکسن‌هایی که تاریخ آن مربوط به سال‌های قبل‌تر است، استفاده نکرد.

وی ادامه داد: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که به سرعت منتقل می‌شود و این بیماری از راه تنفس به دیگران انتقال می‌یابد و ترشحات پخش شده از هر عطسه تا نیم متر قابل انتقال است بنابراین گرفتن دهان هنگام عطسه و سرفه بسیار ضروری است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهدتصریح کرد: دوره انتقال آنفولانزا بین یک روز تا یک هفته است و ممکن است علائم بیماری یک هفته بعد از انتقال آن در فرد دیده شود و باید از گروه‌های در معرض خطر مثل کودکان،سالمندان و زنان باردار مراقبت بیشتری شود.

صادقی گفت: ویروس این بیماری قابل انتقال به بافت چشم است و اثرات نامطلوبی دارد بنابراین توصیه می‌شود از مالش چشم با دست آلوده خودداری کرده و توصیه‌هایی مثل شست‌وشوی مرتب دست‌ها و انداختن دستمال کاغذی استفاده شده در سطل زباله سر بسته، جدی گرفته شود.

انتهای پیام/ ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.