ارگ ریاست جمهوری از پیشنهاد کمیسیون مستقل حقوق بشر درباره گفتگو با جنبش روشنایی استقبال کرده و گفته برای هر نوع گفتگو آماده است.

استقبال ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از گفتگو با جنبش روشنایی
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، جنبش روشنایی خواستار انتقال خط برق ٥٠٠ کیلو ولت از راه بامیان است و هشدار داده تا زمانیکه حکومت به این خواستش پاسخ مثبت ندهد از اعراض دست نخواهد کشید.

روز یکشنبه کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلامیه‌ای منتشر کرد و از جنبش روشنایی خواسته تا تظاهراتی که قرار است به تاریخ ششم میزان برگزار کند را به تعویق بندازد و با حکومت برای تحقق خواسته هایش وارد گفتگو شود.

پیشتر، رهبران جنبش روشنایی اعلام کرده بودند که قرار است به تاریخ شش میزان تظاهرات گسترده ای را در کابل و سایر ولایات راه اندازی کنند.

این جنبش گفته است این تظاهرات در کشورهای مختلف خارج از افغانستان نیز برگزار خواهد شد و هدف آن رساندن صدای اعتراض به ادارات مربوط به سازمان ملل متحد است.

جنبش روشنایی حکومت را به بی عدالتی توسعه ای در مناطق مرکزی افغانستان و ادامه سیاست تبعیض آمیز متهم کرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که این جنبش باید خواسته هایش را از طریق گفتگو و تفاهم با حکومت حل و فصل کند.

بر اثر حمله انتحاری در میان هوادارن جنبش روشنایی در دهمزنک کابل دستکم صد تن کشته و ده‌ها هودار دیگر این جنبش زخمی شدند بر اثر حمله انتحاری در میان هوادارن جنبش روشنایی در دهمزنک کابل دستکم صد تن کشته و ده ها هودار دیگر این جنبش زخمی شدند.

با این حال در اعلامیه ای که ارگ ریاست جمهوری روز یکشنبه منتشر کرد آمده است حکومت وحدت ملی از آغاز اعتراض های مدنی در مورد برق باميان، ضمن احترام به فعالیت های مدنی همواره آماده بحث و گفتگو روی مطالبات مطرح شده از سوی مردم بوده است.

حکومت مدعی شده است که در چند دور تظاهرات قبلی نیز در سطوح مختلف هیأت هایی را به آدرس معترضان جنبش روشنایی فرستاده بود.

در اعلامیه گفته شده که شماری از معترضان جنبش روشنایی در گفتگو با هیات های اعزامی با حکومت وارد بحث شده و از اعتراض شان دست کشیدند.

پیشتر محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی و کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان از عمده ترین رهبران جنبش روشنایی بودند که دست از اعتراض کشیدند.

جنبش روشنایی خواستار انتقال خط برق  ٥٠٠ کیلو ولت از راه بامیان است و هشدار داده تا زمانیکه به این خواستش حکومت پاسخ مثبت ندهد از اعراض دست نخواهد کشید.

شفقنا نوشت: قبلا بر اثر حمله انتحاری در میان هوادارن جنبش روشنایی در دهمزنک کابل دستکم صد تن کشته و ده ها هودار دیگر این جنبش زخمی شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.