استان قزوین در انتظار کاروان دولت یازدهم است تا مقدمه بازگشایی روابط تجاری گسترده با کشورهای جهان را فراهم سازد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاروان تدبیر و امید روز (چهارشنبه 7 مهر) در قالب سی و یکمین سفر استانی رهسپار استان قزوین است.

همواره مهم‌ترین امتیازی که یک سفر استانی برای مردم یک منطقه دارد، امکان ارتباط گیری بدون واسطه با مسئولینی است که شاید در حالت عادی دسترسی به آنها بسیار سخت باشد. در چنین موقعیتی مردم می‌توانند بدون دغدغه مطالبات خود را از رئیس جمهور و همراهان به آنها منتقل کنند.

استاندار قزوین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به برنامه‌های رئبس جمهور در سفر یک روزه به استان متبوعش گفت: برگزاری نشست شورای اداری استان، دیدار مردمی در ورزشگاه شهید رجایی، دیدار با نخبگان، فعالان اقتصادی استان، علما، روحانیون و ائمه جمعه از برنامه‌های مهم رئیس جمهور در سفر به این استان است.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به 1000 میلیارد تومان پروژه آماده افتتاح در استان وجود دارد که با حضور رئیس جمهور بخشی به صورت ویدئو کنفرانس آغاز به کار خواهد کرد.

بر کسی پوشیده نیست که کلید محقق ساختن اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، شناسایی ظرفیت‌های فراوان اقتصادی کشور و فعال‌سازی آنها است. ایران به عنوان یکی از با ثبات‌ترین، پرجمعیت‌ترین و  غنی‌ترین کشورهای منطقه که دارای یک موقعیت استراتژیک جغرافیایی است، باید بتواند یک نقش متمایز اقتصادی را در منطقه و جهان بازی کند و راه رسیدن به این هدف هم از مسیر یافتن ظرفیت‌های به ظاهر کوچک اما مهم می‌گذرد.

ماه گذشته بود که  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی عملکرد اقتصاد مقاومتی به این استان سفر کرد و ضمن اشاره به ظرفيت‌ها و استعدادهای فراوان این استان، گفت: ظرفيت ها و مزيت‌های استان قزوين فراتر از محدوديت‌ها و تنگناها است و اين استان بايد بتواند علاوه بر تامين نيازهای خود به توسعه كشور نيز كمك كند.

معاون اول رييس جمهور گزارش‌های ارائه شده از سوی استاندار و مديران استان قزوين را رضايت بخش ارزيابي كرد و افزود: مديران استان بايد به طور ويژه به دنبال فعال كردن ظرفيت ها و استعدادهاي استان باشند و علاوه بر رفع موانع پيش روي توسعه استان قزوين، به توسعه كشور نيز كمك كنند. تعداد محدودی از استان های كشور دارای اين ويژگی هستند كه می توانند علاوه بر تامين نيازهای خود به تامين نيازهای ساير استان ها نيز كمك كنند و در اين ميان استان قزوين يكی از استان هايی است كه اگر به ظرفيت ها و استعدادهای آن پرداخته شود، شاهد نتايج و دستاوردهای مناسبی در بخش های مختلف خواهيم بود.




همچنین استاندار قزوین مشكل پيش روی توسعه صادرات استان قزوين را كمبود سرمايه در گردش عنوان كرد و افزود: اگر سرمايه در گردش تامين شود استان قزوين قادر خواهد بود به ميزان قابل توجهی صادرات محصولات كشاورزی مختلف از جمله كشمش، تخم مرغ و مرغ را افزايش دهد.

همتی با اشاره به اينكه 3900 واحد صنعتی در اين استان وجود دارد به برخي واحدهای داراي مشكل اشاره كرد و افزود: هم اكنون در حال پيگيری براي احيای واحدهای توليدی مشكل دار واجد شرايط هستيم.

وی همچنين گزارشی از ساير حوزه های استان و مشكلات موجود پيش روی بخش هاي مختلف از جمله شركت های دانش بنيان، كمبود تخت بيمارستانی، كمبود اعتبار برای پرداخت خريد تضمينی گندم ارائه و موانع پيش روی واگذاری طرح های نيمه تمام عمرانی به بخش خصوصی را تشريح كرد.

در همین رابطه حبیب الله سرچمی رئیس اتاق بازرگانی قزوین با بیان اینکه این استان از پتانسیل فراوانی برای رشد و توسعه برخوردار است، گفت: اتاق بازرگانی  صنایع و معادن به عنوان نماینده بخش خصوصی و کارآفرینان و مدیران سعی دارد تا با همدلی با مسوولان استان، كارآفرينی و اشتغال در استان به سرعت افزايش پيدا كند.

وی افزود: استان قزوين با وجود وسعت كم نسبت به استان‌هاي ديگر در صادرات کشور عدد قابل قبولی را به خود اختصاص داده به طوری که نزديك به 10 درصد صادرات كشور از قزوين انجام شده و اين جای خوشحالی دارد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان تصریح کرد: ما براي صادرات بيشتر با كشورهايي ارتباط داریم که بین دو طرف  از نظر سياسی و اقتصادی روابط نسبی خوبی وجود دارد؛ از این رو تونس، تركيه، افغانستان، عراق و يا كشورهاي CIS جزو کشورهای قابل توجه برای صادركنندگان و مقصد صادرات کالا از استان قزوين است.

وی گفت: استان قزوين در چند محصول برتر دارای موفقیت است که می‌توان به رتبه نخست در شيشه و شوينده‌ها و رتبه دوم در زمینه كاشي اشاره کرد كه به نحو احسن از این فرصت ها استفاده می‌كنيم؛ اما باید در زمينه‌های ديگر هم از این توانايی استفاده شود.

بر این اساس بخش خصوصی که همواره نیازمند حمایت جدی است تا بتواند به کمک دولت آمده و به رونق اقتصاد کمک کند، باید فضای کسب و کار بهبود یابد تا رشد اقتصادی گسترش و فساد اداری کاهش یابد. طبق گفته‌ی نوبخت سخنگوی دولت 7 هزار و 500 واحد صنعتی نیمه فعال در سطح کشور شناسایی شده که با فعال شدن این تعداد واحد گام موثری در جهت ایجاد اشتغال در سطح کشور برداشته خواهد شد.

طی 3 سال فعالیت دولت یازدهم هیأت‌های تجاری و اقتصادی مختلفی از کشورهای مختلف با حضور در کشورمان به دنبال آغاز گسترده مناسبات تجاری با ما بودند تا زمینه ساز فصلی نو در شکوفایی و بالندگی اقتصادی و حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه کشور باشد.

بر این اساس هیئت تجاری و سرمایه‌گذاری کشور چین پیرو هماهنگی‌های انجام شده جهت سرمایه گذاری در زمینه تولید شیشه ماه گذشته به قزوین سفر کردند. در این سفر مدیرعامل شرکت نوریونکو چین گفت که کشورش آماده همکاری همه جانبه در زمینه تولید شیشه در قزوین است و امیدواریم بستر این همکاری‌ها فراهم و توسعه یابد.

کنگ کوئیل اظهار داشت: استان قزوین از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه‌ای در عرصه‌های مختلف همچون گردشگری، صنعت، تولید انواع کالا و کشاورزی برخوردار بوده که این مهم بستر سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

وی با معرفی تولیدات این شرکت و بازار تولیدان آن در کشور چین، ادامه داد: شرکت تولیدکننده شیشه نوریونکو چین آماده همکاری همه جانبه در زمینه تولید شیشه در قزوین است که امیدواریم بستر این همکاری‌ها فراهم و توسعه یابد.

پنجمین استان صنعتی کشور در انتظار روحانی/ پایتخت خوشنویسی ایران چشم انتظار کاروان تدبیر و امید


همچنین عباسعلی درافشانی سرپرست امور اقتصادی استانداری قزوین، اظهار داشت: کشور چین در زمان تحریمهای ظالمانه همواره در کنار ملت ایران بود و این موجب تسهیل در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک بین این کشور و استان قزوین خواهد شد.

وی با تشریح ظرفیت‌ها و پتاسیل‌های موجود در استان قزوین در بخش های کشاورزی -صنعت -معدن -گردشگری گفت: در آینده شاهد همکاری‌های بهتری در سایر زمینه‌ها با کشور چین خواهیم بود.

سرپرست امور اقتصادی استانداری قزوین افزود: استان قزوین با بیش از 14 شهرک و ناحیه صنعتی و وجود زیرساخت‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری صنعتی فرصت خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

استاندار قزوین در همین رابطه اظهار کرد: استان قزوین در بخش‌های مختلف دارای استعدادهای نهفته‌ای است که باید آن‌ها را به‌ منظور جذب سرمایه‌گذار معرفی کرد، ما با این دیدارها درصدد هستیم سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم.

وی یادآور شد: قطعاً این رفت‌وآمدها، معرفی‌ها و شناخت از استعداد استان، آینده اقتصادی خوبی برای قزوین رقم می‌زند، اگر ظرفیت‌های استان به‌درستی معرفی شود سرمایه‌گذاران بیشتری برای سرمایه‌گذاری وارد استان می‌شوند و همکاری مشترک ما و کشورهای مذکور توسعه پیدا می‌کند.

همتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان قزوین پنجمین شهر صنعتی و یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود، همچنین وجود شرکت‌های مختلف دانش‌بنیان در استان، همکاری‌های ما با کشورهای مختلف  در بخش‌هایی از قبیل کشاورزی، صنعت، انرژی‌های نو و گردشگری گسترده خواهد شد.

به اذعان مسئولان استان قزوین این منطقه در کشور، دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی در بخش‌های مختلف است که معرفی این توانمندی‌ها به سایر کشورها می‌تواند سبب جذب سرمایه‌گذار شود، بنابراین سفر روحانی به این استان فرصت مغتنمی است تا مقدمه بازگشایی روابط تجاری گسترده با کشورهای جهان فراهم شود.  

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار