هزاران نفر در بروکسل در اعتراض به پیمان تجارت آزاد با آمریکا و کانادا تظاهرات کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری فرانسه ،پلیس بلژیک اعلام کرد شش هزار نفر در بروکسل نزدیک مقر نهادهای اروپایی در اعتراض به پیمان تجارت آزاد بین دو سوی اقیانوس اطلس موسوم به تی تی آی پی TTIP که اتحادیه اروپا و آمریکا درباره آن مذاکره می کنند تظاهرات کردند.

توافقنامه ای مشابه نیز قرار است با کانادا موسوم به Ceta امضا شود.

سه روز بعد از تظاهرات گسترده در هفت شهر آلمان که با حضور 163 تا 320 هزار نفر برگزار شد تظاهرکنندگان با فراخوان ائتلافی گسترده از سازمان های غیر دولتی، احزاب چپ گرا و اتحادیه ها تجمع کردند.

 تظاهرکنندگان شعار « ما TTIP و Ceta نمی خواهیم » سر دادند. برخی دیگر پلاکاردی در دست داشتند که روی آن « برای دموکراسی، خدمات عمومی و اجتماعی به TTIP پایان دهید » نوشته شده بود.

استفان دولونی Stéphane Delogne کشاورز بلژیکی گفت: « ما یقین داریم که بازندگان بزرگ خواهیم بود. این توافقنامه ها بازار کشاورزی را بی ثبات خواهد کرد ».

اتحادیه « استاپ تی تی آی Stop TTIP » از جمله برگزارکنندگان تظاهرات در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد « این پیمان های ضد دموکراتیک دو سوی اقیانوس اطلس به نفع سهامداران چند ملیتی و قدرت های مالی و به ضرر کشاورزان و مصرف کنندگان، کارگران و بازنشستگان، زنان و جوانان و طبقات متوسط است ».

اتحادیه اروپا و آمریکا هفته گذشته نشست جدیدی را برای مذاکره درباره توافقنامه تجاری ( TTIP یا تفتا Tafta ) پیش بینی کردند که قرار است در هفته نخست اکتبر برگزار شود.

تظاهرکنندگان علاوه بر تی تی آی پی مخالفت خود را با پیمان تجارت آزاد با کانادا اعلام کردند. 

مذاکرات درباره این پیمان به پایان رسیده اما قرار است 27 اکتبر در حضور جاستین ترودو نخست وزیر کانادا امضا شود و سپس به تصویب کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار