نخستین تأسیسات مادر و دختر CNG کشور در شهرستان لردگان کار سوخت رسانی به خانوارهای مناطق سخت گذر چهارمحال و بختیاری را به پایان رساند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه چهارمحال و بختیاری گفت: تأسیسات مادر و دختر شهرستان لردگان به عنوان نخستین تأسیسات سوخت رسانی به روش گاز طبیعی فشرده (CNG) در سطح کشور، کار خود را در سوخت رسانی به خانوارهای مناطق سخت گذر استان به پایان رساند.

مجتبی سرداری افزود: تأسیسات مادر و دختر لردگان نخستین تأسیسات از نوع خود در کشور بوده است که سایر تأسیسات در سال های بعد با الگو برداری از این منطقه راه اندازی شدند.

وی ادامه داد: تأسیسات مادر و دختر لردگان به دلیل نوع خدمت رسانی بیش از 10 سال خود در کشور و خاورمیانه، خدمتی ویژه از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه محسوب می شود که در سال گذشته با اتصال 4 ایستگاه دختر به خط اصلی گاز طبیعی، کار خود را در گاز رسانی به روش بالک به خانوارهای مناطق سخت گذر به اتمام رساند.

سرداری با اشاره به اینکه نخستین بار این تأسیسات در سال 83 در کشور ایجاد شد اظهار داشت: سوخت رسانی به روش CNG و گاز رسانی به خودروهای مصرف کننده گاز طبیعی فشرده CNG، به منظور رفاه 2 هزار و 360 خانوار روستاهای ارمند، منج، سردشت و مامور، و حفاظت از محیط زیست و جنگل های انبوه شهرستان لردگان صورت گرفت.

وی درخصوص نحوه فعالیت تأسیسات مادر و دختر شهرستان لردگان گفت: در این تأسیسات برای ارسال گاز به جای استفاده از خط لوله، از مخازن تحت فشار نصب شده روی تریلر استفاده می شد و پس از آن به وسیله 4 کشنده به ایستگاه های دختر حمل و در آنجا نیز به وسیله شیرهای فشارشکن در اختیار خانوارها قرار می گرفت.

گفتنی است: در شیوه گازرسانی با تأسیسات مادر و دختر، ارسال گاز به صورت بالک به جای خط لوله در محل ورودی خطوط لوله خانوارها مورد استفاده قرار می گیرد، به این نحو که مخازن تحت فشار نصب شده بر روی تریلرها در ایستگاه مادر منجر موئی توسط کمپرسورها از گاز طبیعی با فشاری در حدود 200 بار تغذیه می شوند و سپس توسط کشنده ها به ایستگاه های دختر حمل و در آنجا توسط شیرهای فشار شکن با کنترل شبانه روزی در اختیار خانوارها قرار می گیرد.

این تأسیسات علاوه بر انتقال گاز به خانوارها، در ایستگاه مادر به ارائه خدمات CNG به خودروها نیز می پردازد.

لردگان با بیش از 190 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن (شهر لردگان) در فاصله 160 کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.