نزدیک به نیمی از مردم سواد کافی سلامت ندارند/ اخبار خودکشی نباید تیتر شود

قائم مقام وزیر بهداشت سطح سواد سلامت مربوط به 44 درصد مردم را پایین دانست و گفت: این مسئله هزینه‌های بالایی را بر دوش مردم و نظام سلامت تحمیل می‌کند.

نمره سطح سواد سلامت در ایران 68 از 100 استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در نشست خبری که صبح امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد، سطح سواد سلامت 44 درصد از افراد جامعه را ناکافی خواند و گفت: منظور از سواد سلامت افزایش اطلاعات سلامتی نیست بلکه میزان ظرفیت افراد برای درک اطلاعات اولیه و خدمات سلامتی برای تصمیم‌گیری درست افراد در حوزه سلامت است.

وی بستری شدن و بروز بیماری را در افرادی با سطح سواد پایین، بیشتر دانست و ادامه داد: با افزایش بیماری این افراد هزینه های زیادی هم به خود فرد و  هم به نظام سلامت کشور تحمیل می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت نمره سطح سواد اجتماعی مردم در شهرها را 68 از 100 عنوان کرد و افزود: سواد سلامت در افراد با درآمد پایین، سواد کمتر، بیکاران، بالای 55 سال کمتر بوده و به طور کلی سطح سواد سلامت زنان از مردان بیشتر است.

وی بیان کرد: در راستای افزایش سطح سواد سلامت جامعه،پزشکان می توانند با  افزایش مشارکت خود، مشاوره و ارتباط بیشتر با بیماران و مردم  و افزایش مشارکت بیمار و همراهان در تصمیم گیری درمان نقش موثری داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به انتخاب شدن وزارت بهداشت برای دومین بار به عنوان دستگاه برتر اجرایی، گفت: شخص رییس جمهور ضمن تقدیر از اقدامات وزارت بهداشت، طرح تحول سلامت و برجام را 2 نمونه از برجسته ترین اقدامات دولت عنوان کرد.

حریرچی در ادامه، درخصوص بروز خودکشی ها اظهار داشت: از لحاظ علمی ثابت شده که نشر خبر خودکشی به خصوص با ذکر جزئیات و روش آن، تا 10 روز میزان بروز آن را بسیار افزایش می دهد.

سخنگوی وزارت گفت: تکرار خبر خودکشی در رسانه ها منجر می شود مخاطب این موضوع را به عنوان هنجار تلقی کند در صورتیکه باید در جهت تقلیل میزان خودکشی با آگاه بخشی جامعه تلاش شود.

وی با تاکید بر نشر عواقب منفی خودکشی در اخبار اذعان کرد: خبرهای خودکشی باید صورت هشدار دهنده و با ذکر مشکلات اجتماعی و روان شناختی برای اطرافیان فرد و بیان عوارض ناشی از خودکشی (زمانی که فرد نمی‌میرد) بوده و در جهت پیشگیری از افزایش آن در جامعه باشد. 

به گفته حریرچی در نشر خبرهای خودکشی باید از چاپ عکس فرد، ذکر جزییات روش خود کشی، قهرمان جلوه دادن فرد، استفاده از خبر خودکشی در اخبار پر بازدید و همچنین استفاده از کلمه خود کشی در تیتر اخبار پرهیز شود چرا که خودکشی رفتار پیچیده‌ای بوده و نباید به عنوان یک رفتار ساده تلقی شود. 

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تعرفه‌ها بیان کرد: در قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه پیرامون تعیین تعرفه‌ها چند ماه پیش در صحن علنی مجلس رای آورده ولی هنوز توسط شورای نگهبان تایید نهایی انجام نشده است.

وی با اشاره به تصویب این برنامه توسط مجلس قبل اضافه کرد:‌ در صورت عدم تایید شورای نگهبان بسته به دلایل محتوایی و یا تغییر حجیم لایحه دولت با ایجاد تغییرات دوباره در صحن علنی مجلس کنونی برای گرفتن رای مطرح می‌شود.

آیا مافیای تجهیزات صحت دارد؟

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه فروشندگان تجهیزات پزشکی به عنوان یک تجارت جهانی با تبلیغات و  ایجاد تقاضای القایی به دنبال فروش بیشتر هستند، ادامه داد: در برخی موارد پس از رفع کمبود تجهیزات و واردات آنها به دلیل کم شدن متقاضیان آن دستگاه و پراکندگی بیماران در تمام مراکز دارای دستگاه، افراد قدیمی‌تر در صدد اعتراض برآمده و ادعای مافیا بودن می‌کنند که صحت ندارد. 

حریرچی از ورود 171 دستگاه آندوسکوپی خبر داد و بیان کرد: پس از ورود این دستگاه‌ها برای رفع نیاز آندوسکوپی در شهرهای مختلف نیز ما با مطرح شدن مافیای آندوسکوپی مواجه شدیم که صحت ندارد.

وی سرانه تجهیزات پزشکی را در بسیاری موارد کمتر از کشورهای مشابه  ایران برشمرد و افزود: حاشیه‌ها درباره تجهیزات همیشه وجود داشته ولی تلاش ما در طرح تحول کاهش هزینه بوده که می‌توان گفت از زمان اجرای طرح تحول تا کنون قیمت برخی تجهیزات پزشکی 30 تا 45 درصد کاهش داشته است. 

حریرچی اظهار کرد: شاید وضع موجود ایده‌آل نباشد ولی نسبت به گذشته با افزایش توان مالی ما و خرید عمده بسیار بهتر شده ولی ما میزان بروز تخلفات را قطعا صفر نمی‌دانیم و در جهت بهبود این وضعیت تلاش می‌کنیم. 

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص دستگاه‌های سونوگرافی نیز اظهار کرد: سونوگرافی‌های متوسطه و پیشرفته تولید داخلی ندارد و از این رو ناگزیر به واردات آنها هستیم. به گفته حریرچی وزارت بهداشت موافق انتقال تکنولوژی از طریق شرکت‌های دانش بنیان است. 

وی در مورد بیمه‌ها تصریح کرد: در کمیسیون بهداشت و درمان درباره ساخت بیمه همگانی تاکید شده که بر این اساس بیمه پایه را طبق سیاست‌های کلی بر عهده وزارت بهداشت گذاشته، بیمه تکمیلی دارای محدودیت‌هایی بوده و در نهایت شورای عالی بیمه سلامت نیز به وزارت بهداشت منتقل شده است. 

کمبود رادیولوژیست داریم

حریرچی از کمبود رادیولوژیست به ویژه در شهرستان‌ها برای کارهایی مثل سونوگرافی خبر داد و گفت:‌ بر اساس این کمبودها در وزارت بهداشت به طور دقیق پیش بینی شده که چه افرادی در چه مواردی و چگونه می‌توانند به این حوزه ورود پیدا کنند که در این صورت دوره‌هایی هم برای آموزش آنها در نظر گرفته شده و لازم به ذکر است برگزاری سه روزه این دوره‌ها صحت ندارد. 

وی از کمبود 817 نیروی انسانی در یکی از هشت رشته بحرانی موجود برای پنج سال آینده خبر داد و تصریح کرد: این کمبودها در حالی است که همکاران و افراد متخصص آن رشته کاملا منکر آن بوده و با آموزش آن مخالفت می‌کنند ولی وظیفه ما ایجاد دسترسی به خدمات مناسب برای مردم است که در جهت آن تلاش می‌کنیم.

ابعاد ناگفته طرح تحول سلامت

حریرچی بیان کرد:‌ طرح تحول ابعاد گوناگونی دارد که بخش عمده آن در وزارت بهداشت شامل اقداماتی از جمله رایگان شدن زایمان طبیعی، تامین پزشک مقیم در بیمارستان‌ها، تامین پزشک در شهرهای محروم، تامین گسترش ناوگان آمبولانس هوایی و زمینی و به طور کلی ایجاد زیرساخت‌ها است. 

وی با اشاره به افزایش 2 هزار و 500 پزشک عمومی در روستاها شش هزار و 500 مرکز درمانی در سراسر کشور و تکمیل خانه‌های بهداشت شهری و روستایی، گفت: یک سری اقدامات پیشگیرانه نیز در حوزه بیمارستان‌ها از جمله افزایش تخت بیمارستانی ضروری بوده چرا که در بسیاری موارد ازدحام جمعیت به بیمارستان‌ها به دلیل کمبود نیروی انسانی با خشونت‌های کلامی و فیزیکی بین کادر درمان و بیماران یا همراهان وی همراه است.

حریرچی راه کاهش خشونت های فیزیکی و کلامی را مفاهمه و مدارا دانست و تصریح کرد: بسیاری از مردم با دلایل متفاوت در صورت بیماری و مواجه با حوادث به بیمارستان های بزرگ در شهرها مراجعه می کنند که با توجه به شرایط روحی نامساعد آنها و کمبود پرسنل کافی نسبت به مراجعین این خشونت ها ایجاد می شود.

وی تصادفات را سومین عامل مرگ و میر، اولین عامل سالهای از دست رفته عمر و اولین عامل مرگ در برخی رده های کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: ایران از لحاظ مرگ و میر ناشی از تصادفات در رتبه هشتم دنیا قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص پرونده کیا رستمی، زمان رسیدگی به پرونده های حساسی مثل پرونده کیارستمی را نیازمند مدت طولانی برای بررسی خواند و ادامه داد: تاکید وزیر بهداشت و رییس نظام پزشکی برای تسریع در روند بررسی این پرونده موجب صدور نظر دادستان شد علی رغم اینکه در ابتدای امر شکایتی از طرف خانواده وی مطرح نشده بود.

نظارت بر بوفه های مدارس

وی یکی از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت را همکاری با آموزش و پروش برای انجام پایش سلامت همراه با خدمات دندانپزشکی خواند و تصریح کرد: نظارت بر بوفه های از دیگر کارهایی است که از قدیم در حال اجرا بوده و در سال گذشته حدود 90 درصد بوفه ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت از توزیع ویتامین و شیر به عنوان گامی نو برای سلامتی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید خبرداد و یادآور شد: با توجه به اهمیت سلامت دانش آموزان به عنوان نسل آینده کشور، تمام این اقدامات نسبت به سالهای قبل توسعه می یابد.

 حقوق پزشکان بر اساس نظام پلکانی است

حریرچی درباره مالیات 70 درصدی بر درآمد پزشکان، ضمن تشکر از کمیسیون بهداشت و درمان  گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت برای میزان پرداختی به پزشکان برای کارکرد آنها، نظام پلکانی بوده که در حال اجراست. براساس این نظام، در صورت کارکرد بیش از 40 میلیون تومان پزشک برای پرداخت از هر مبلغ بیش از آن 45 درصد کسر شده و از این مقدار نیز 20 درصد برای مالیات کسر شده و در نهایت 36 درصد آن به پزشک پرداخت می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار