آمار تکان‌دهنده مبتلایان به بیماری سل در استان گلستان/ تا سال 2050 سل را حذف می‌کنیم

معاونت بهداشتی مرکز بهداشت استان گلستان بیان کرد: استان گلستان قطب درمانی بیماری سل در منطقه شمال کشور است.

حمیدرضا کمالی نیا مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری ها و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تصریح کرد: با توجه به شیوع سل در منطقه مدیترانه شرقی، کشور ما نسبت به کشورهای همسایه هم در بروز بیماری سل و هم میزان مرگ ناشی از این بیماری در وضعیت بهتری است.
 
وی میزان شیوع سل را در استان‌های مختلف، متفاوت خواند و ادامه داد: درجدول رتبه بندی میزان شیوع سل، استان سیستان و بلوچستان اول بوده ولی استان گلستان نیز با شناسایی 800 بیمار مسلول یعنی با توجه به شاخص بین المللی اندازه گیری سِل، به ازای هر 100 هزار نفر، 40 بیمار مبتلا به سل در سال داشته و بر این اساس در ردیف های بالای این جدول جای دارد.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با معرفی انواع بیماری های سل خارج ریوی و سل ریوی، افزود: امکان بروز سل خارج ریوی درارگانهای مختلف بدن مثل غدد لنفاوی، استخوان، ستون فقرات و غیره وجود داشته و سل ریوی که خود به دو نوع ریوی اسمیر( خلط ) منفی و مثبت تقسیم می شود ریه را درگیر می کند.

وی تنفس را مهمترین راه انتقال سل خواند و بیان داشت: بهترین راه مبارزه و حذف این بیماری، درمان بیماران برای جلوگیری از انتقال آن بوده و لازم به ذکر است طبق برنامه ریزی های انجام شده ما در سال 2050 به مرحله حذف سل یعنی ابتلای کمتر از یک نفر در یک میلیون جمعیت می رسیم.

کمالی نیا شاه علامت سل را سرفه مستمر بیش از دو هفته دانست و ادامه داد: تب، تعریق شبانه و کاهش وزن نیز از دیگر علائم مهم این بیماری بوده و در کودکان زیر 6 سال کاهش وزن و یا عدم وزن گیری مهمترین علامت ابتلا به سل است.

وی با اشاره به وجود بهترین تجهیزات سل در استان گلستان و ارائه رایگان تمام خدمات درمانی اعم از تشخیص و هزینه های درمانی، گفت: استان گلستان با وجود آزمایشگاه های مجهزبه بهترین امکانات و ارائه بهترین خدمات، قطب منطقه شمال کشور در بحث تشخیصی و درمانی به شمار می رود و تمام خدمات تشخیصی و درمانی سل حتی در خانه های بهداشت استان نیز ارائه می شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری ها، طول دوره درمانی سل ساده در صورت مقاوم نبودن در برابر درمان را 6 ماه تا یکسال خواند و اظهار کرد: در راستای درمان سِل هدف ما بهبودی 90 درصد بیماران است و استراتژی دستیابی به این هدف بدین صورت است که داروی سل تحویل بیمار نمی شود بلکه پرسنل بهداشتی داروی بیماران مسلول را درب منزل برده و با رویت بیمار از مصرف دارو مطمئن شده و عوارض احتمالی را رصد کنند.

وی در پایان با بیان اینکه در دنیا فقط 70 درصد بیماران دوره درمانی خود را کامل می کنند، یاد آور شد: پرسنل بهداشتی اعم از مراقبین سلامت، بهورز ها و غیره با پیگیری مصرف دارو توسط بیمار از تکمیل طول دوره درمان مطمئن شده و در این طرح اولویت با بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.