تحصیل 2 هزار و 100 دانشجوی خارجی در ایران/ دوره دکتری مشترک از مهرماه اجرا می شود

قایم مقام وزیر علوم در امور بین الملل از اجرایی شدن دوره دکتری مشترک و تحصیل 2 هزار و 100 دانشجوی خارجی در ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز نهمین نشست معاونان و مدیران بین المللی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منتخب در ساختمان وزارت علوم برگزار شد.

حسین سالار آملی قایم مقام وزیر در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در این نشست بیان کرد: در عرض سه ماه اول سال 95، سه دوره مشترک با کره جنوبی و 2 کشور اروپایی برای برگزاری دوره دکتری مشترک صادر شده که از مهر امسال اجرا می شود.

وی افزود: در سال گذشته، 2 هزار و 100 دانشجوی خارجی به ایران آمدند که حدود یک هزار و 100 نفر آنها بورسیه و مابقی(هزارنفر) با هزینه شخصی خود در کشور ما تحصیل می کنند.

به گفته سالار آملی، تحصیل دانشجویان خارجی در ایران یک سرمایه عظیمی در حال شکل‌گیری است.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم گفت: با توجه به ظرفیت‌های داخل کشور متأسفانه از توسعه علمی و فناوری سهم منطقه‌ای و جهانی مناسبی را به دست نیاورده و در پوشش قوانین بین‌المللی حضور فعال نداریم لذا باید نقاط قوت به منصه‌ ظهور برسد.

وی افزود: بدون تضمین جریان علمی فناوری امنیت کشور تأمین نمی‌شود بنابراین توسعه علم و فناوری به عنوان یکی از سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی مهم در کشور محسوب می‌شود.

سالار آملی اظهار داشت: در روند فعالیت‌های توسعه علم و فناوری پیشگامانی‌ شکل گرفته‌ است که اگر به آن‌ها بپیوندیم می‌توانیم سال‌های طولانی بر این مرکب سوار شویم.

وی عنوان کرد: باید با تمام بخش‌های مختلف دنیا حتی اقتصادی در ارتباط باشیم چرا که نگاه به روند بین‌المللی‌سازی این موضوع را می‌طلبد.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین‌المللی وزارت بهداشت همکاری‌های علمی خود را باید از سطوح اولیه به لایه‌های عمیق‌تری نفوذ کنیم بر قراری پروژه‌های مشترک بین ایران و سایر کشور‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای رسیدن به این امر باشد.

وی افزود: در سال جاری ورود و خروج دانشمندان بزرگ دنیا را به کشور خود داریم به عنوان مثال مهر ماه 12 رئیس دانشگاه‌های بزرگ روسیه در دانشگاه تهران با رؤسای 12 دانشگاه داخلی همکاری مشترک خواهند داشت.

سالار آملی با اشاره به تحویل پسا بر جام بیان کرد: یکی از محور‌های پسا بر جام ورود علم و فناوری به کشور است که باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم هر چند که بستر‌ها فراهم است و باید برای نحوه استفاده از آن به بحث نشست.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین‌المللی وزارت علوم با اشاره به برقراری 141 پروژه مشترک با کشور‌های مختلف عنوان کرد: افزایش پروژه‌ها باعث کاهش هزینه پژوهش و بهره‌گیری از امکانات کشور‌های مختلف می‌شود لذا آرزوی ما این است که 10 سال آینده حدود 10 درصد پژوهش‌ها با همکاری‌های بین‌المللی صورت گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.