انعقاد قرارداد سه پروژه میلیون یورویی اتحادیه اروپا با ایران/ کیفیت اجرای تفاهم نامه ها بر کمیت باید ارجح باشد

وزیر علوl از انعقاد قرارداد بالای میلیون یورویی اتحادیه اروپا با ایران خبر داد و گفت: باید اجرای تفاهم نامه ها بر افزایش تعداد آنها ارجح باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیرعلوم در نهمین نشست معاونان و مدیران بین المللی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری منتخب که در ساختمان وزارت علوم برگزار شد، ضمن تبریک فینالیست شدن تیم فوتبال دانشجویی با شکست تیم کره جنوبی گفت: ظرفیتهای دانشگاهی و تعداد استادان ما بسبار بالا است.

وی بااشاره به 2 هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و حدود 76 هزار هیات علمی، افزود: به تازگی سرانه محققان ما اضافه شده است.

فرهادی بیان کرد: ظرفیتهای بالای ما می طلبد که سهم خود را در ارتباط با علم و فناوری سطح منطقه و بین الملل بیش از پیش کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود یک هزار و485 عضو هیات علمی و استاد به منظور برگزاری سمینارها و حتی تدریس در حوزه های مختلف به ایران آمدند و رشد 25 درصدی این امر را در پنج ماهه اول امسال داشته ایم.

فرهادی با اشاره به برنامه‌های تصویب شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بیان کرد: یکی از موارد مطرح شده تعداد دانشگاه‌های ما است که باید به ترازهای بین‌المللی برسد. تا کنون تنها 14 دانشگاه ما در بین 1 درصد دانشگاه ‌های برتر دنیا قرار دارد. لذا باید به بحث زیرساخت‌ها توجه بیشتری کرد. 

فرهادی افزود: همکاری‌های بین‌المللی علاوه بر ارتقای دانشگاه‌های ما به تراز بین‌المللی از لحاظ اقتصادی نیز برای کشور ارزشمند است. 

وی با اشاره به یکی از مهمترین برنامه‌های علمی و بین‌المللی گفت: تاسیس دوره‌های مشترک بین ایران و کشورهای دیگر یکی از اولویت‌های برنامه‌های بین‌المللی ما است. 

وی افزود: اجرایی کردن این الویت آغاز شده و در سه ماهه اول امسال کار دوره مشترک دکترا نهایی شده است که دانشجویان دوره دکترا بتوانند بین 6 تا 9 ماه (احتمال تمدید تا یک سال نیز وجود دارد) در کشورهای خارجی تحصیل کنند. 

وزیر علوم با اشاره به کشورهای هدف اظهار داشت: همکاری علمی و بین‌المللی با برخی از کشورهای از جمله چین و روسیه را به عنوان کشور هدف مورد توجه ما است. هر چند که در سطح اروپا هم با کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه و اتریش نیز تفاهم‌نامه‌های همکاری و تبادل استاد و دانشجو را نیز داشته‌ایم. 

وی اظهار داشت: 141 پروژه تحقیقاتی مشترک بین استادان ایرانی و اروپایی با حمایت مالی طرفین امضا شده که باید ضمن اجرای دقیق آن مواردی از این دست را رشد دهیم. 

فرهادی افزود: همچنین اتحادیه اروپا 3 پروژه بالای میلیون یورویی را با ایران قرارداد بسته که امیدواریم به مرحله نهایی برسد. 

فرهادی تاکید کرد: انعقاد و امضای تفاهم‌نامه‌ها در دانشگاه‌های مختلف ملاک نیست و باید بتوان تفاهم‌نامه‌ها را به مرحله اجرا رساند چرا که در برخی از دانشگاه‌ها دیده شده که حدود 350 تفاهم‌نامه امضا کردند اما تعداد معدودی از آنها به سرانجام رسیده است. 

وی یادآور شد:‌از آنجا که همکاری‌های بین‌المللی یکی از همکاری‌های اساسی حوزه علم و فناوری است باید دانشگاه‌ها و وزارت علوم هماهنگی‌های لازم را با نهادهای مختلف مرتبط و وزارت علوم خارجه داشته باشند. 


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.