کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: امروزه نقش کمبود ویتامین "D " در بروز بسیاری از بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماریهای قلبی ثابت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛نیلوفر حیدری اظهار کرد: از دیگر بیماری های شایع در اثر کمبود ویتامین" D " می توان به راشیتیسم در نوزادان و کودکان، استئو مالاسی یا نرمی استخوان در بزرگسالان و استئو پروز یا پوکی استخوان در بزرگسالان اشاره کرد.

 وی با بیان اینکه در کشور ما کمبود ویتامین "D" بسیار شایع است، گفت: حتی در مناطق گرمسیر و دارای آفتاب چون مردم در ساعات مناسب در مقابل نور آفتاب قرار نمی گیرند کمبود این ویتامین مشاهده می‌شود.
 
حیدری افزود: یکی از علل اصلی کمبود ویتامین" D" در معرض نور خورشید قرار نگرفتن است، زیرا برای ساختن ویتامین "D " لازم است سطح پوست در معرض مستقیم نور خورشید بدون واسطه شیشه و ضد آفتاب قرار بگیرد و بدین منظور لازم است دست‌ها، صورت و پاها حداقل دو بار در هفته به مدت 10 تا 20 دقیقه در معرض نور آفتاب باشد. 

 کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ویتامین " D "یکی از ویتامین های محلول در چربی است که به آن ویتامین آفتاب هم گفته می شود، زیرا در اثر تابش نور خورشید ویتامین " D " در پوست ساخته می‌شود.

وی افزود: ویتامین "D "سبب رشد و استحکام دندان و استخوان می شود که این اثر به واسطه نقش ویتامین " D " در جذب کلسیم است، در نتیجه کمبود ویتامین "D " به طور غیر مستقیم سبب کمبود کلسیم نیز می‌گردد.

حیدری اظهار کرد: به طور کلی ویتامین " D" منبع خوب غذایی نداشته و مهم ترین منبع ساخت ویتامین D همان نور آفتاب است، البته روغن کبد ماهی، ماهی های چرب مثل سالمون، زرده تخم مرغ و شیر و لبنیات(به خصوص شیر غنی شده ) از منابع غذایی این ویتامین هستند.
 
وی گفت: یکی از دیگر از راه‌های مقابله با کمبود ویتامین "D" مصرف مکمل ویتامین "D" به صورت روزانه و یا با استفاده از مکمل‌های با دوز بالا (مگادوز )به صورت ماهیانه براساس دستوالعملهای  وزارت بهداشت یا تجویز پزشک متخصص است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.