واگذاری ممیزی به ناشران عقب نشینی از مواضع انقلابی است و حوزه فرهنگ را دچار نوعی ولنگاری می‌کند.

احمد شاکری، نویسنده و منتقد نام آشنای کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نظرش درباره طرح واگذاری بررسی کتاب‌های آماده انتشار به ناشران را چنین تشریح کرد: وقتی که قانونی به شکل قوانین فرهنگی کشور در می آید، تابع مجموعه ای از حکمت ها و اهداف است و مجریان آن باید محافظ آن باشند تا به هدفش نزدیک شود.
 
وی با تأکید بر اینکه واگذاری ممیزی به ناشران عقب‌نشینی از مواضع انقلابی است، افزود: از وقتی که قانون ممیزی تصویب شده، همواره از طرف طیفی از نویسندگان و روشنفکران با مخالفت مواجه شده است. این در حالی است که نوع فکر آنها با فکر انقلابی فاصله دارد. بنابراین به نظر من واگذاری ممیزی به ناشران عقب نشینی از مواضع انقلابی است و فرهنگ را دچار نوعی ولنگاری می کند و مغایر با حکمتی است که قانون دارد؛ زیرا در عمل وحدت رویه و نظارت بر کار ناشران را کم خواهد کرد.

این نویسنده اظهار داشت: با واگذاری بررسی کتاب‌های آماده انتشار به ناشران، ممیزی به دست سلایقی می افتد که آن را قبول ندارند و درصدد بی تأثیر کردن آن هستند. عواقب این امر در عمل جبران ناپذیر است و این تزلزل مدیران باعث می‌شود که به دام بی تأثیری ممیزی بیفتیم. این امر نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکلی به مشکلات ممیزی می افزاید.

شاکری خاطرنشان کرد: ممیزی، محافظ و نگهبان فضای فکری و فرهنگی جامعه است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار