جایزه های ادبی که سابقه ای 60 تا70 ساله در کشورمان دارند بخشی از هویت ادبی یک کشور هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جایزه قلم زرین که امروز در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: آقای زنوزی جلالی ترکیبی تنیده از چند شخصیت هستند که البته شاید این چهره ها در وجود چند انسان دیده شوند اما ترکیبشان در چهره زنوزی جلالی او را نسبت به دیگران متمایز میکند. بخشی از چهره این نویسنده کشورمان چهره ادبی اوست که همه ما با آن آشنایی داریم. وی در سالهای متوالی قلم میزند و قلم میپروراند.
 
معاون فرهنگی ارشاد اظهار داشت: بخش دیگر چهره زنوزی جلالی لذت نظامی او است  و این ترکیب دوگانه ترکیبی متفاوت است زیرا انسان را به فکر می‌اندازد که چطور میتواند فردی هم سخت و هم رفیق و مهربان باشد.
 
صالحی ادامه داد: چهره سوم چهره دینی اوست که در کتاب «برج 110» بخوبی نمایان شده است.
 
وی ادامه داد: چهره پنجم زنوزی جلالی دغدغه های فلسفی و انسانی اوست و این ترکیب چندگانه در این نویسنده چند وجهی را برای ما می‌سازد متمایز و ممتاز.
 
صالحی اظهار داشت: بیماری زنوزی جلالی داغی برای ما بود که امید است به زودی رفع شود. البته ما همواره در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، انجمن قلم و جایزه پروین اعتصامی رنجهایی را برای وی داشتیم و داریم.
 
وی ادامه داد: جایزه های ادبی بخشی از هویت یک کشور هستند و در ایران سابقه ای 60 تا 70 ساله دارند، اگر بخواهیم جوایز ادبی کشورمان را باجوایز جهان مقایسه کنیم وتحلیل داشته باشیم متوجه چند نکته می‌شویم که نکته اول آن تعداد جایزه های ادبی است بطور مثال: در فرانسه 700 جایزه ادبی برگزار میشود که حدود 85 عدد ازآنها در حوزه رمان و 233 عدد از آنها در حوزه ادبیات عمومی شکل گرفتند، نکته اول میتواند این باشد که در حالی که در ایران 40 تا 50 جایزه ادبی داریم باید  متوجه باشیم که جوایز ادبی میتوانند برای شکوه ادبیات فرصت سازی کنند و خوشحالیم که جایزه قلم زرین یک جایزه خصوصی است که توانسته این هدف را به درستی محقق کند.
 
معاون فرهنگ وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی تصرح کرد: نکته دیگر ثبات جوایز ادبی است زیرا در کشورهایی که ادبیات آنها با نشاط است شاهد ثبات بیشتر جوایز ادبی هستیم البته اگرچه عمر جوایز ادبی در کشور ما 10 است اما خوشحالیم که جایزه قلم زرین با عمر14 ساله خود از جوانمرگی گذشته است.
 
صالحی گفت: اینکه جوایز ادبی در حلقه‌ای از شکوفایی ادبیات کشور را دارند مهم است. البته نکته مهم دیگر این است که شفافیت در رویکردها و داوری ها میتواند به ارتقای جوایز ادبی کمک کند یعنی اگر در امر برگزاری جوایز ادبی به شفافیت‌های لازم توجه کنیم متوجه میشویم که دیگران جوایز ادبی را دورهمی برای جایزه دادن به خود و دوستانمان نمیدانند. البته جوایز معیارهای ویژه خود را دارند و با  روشن کردن این معیارها هویت می‌یابند.
 
صالحی خاطرنشان کرد: جوایز ادبی اهدافی دارند که چگونگی تحقق آنها مهم است و از این اهداف میتوان به معرفی اهل قلم و شناسایی استعدادهای جوان و بزرگداشت مفاخر ادبی اشاره کرد، کارکردهای جوایز را ادبی را باید عمق داد و توسعه بخشید تا مردمی که نمیدانند و کم می‌دانند که کتاب خوب چیست از طریق این جایزه ها راهی برای شناخت کتاب خوب پیدا کنند.

همچنین محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در بخش دیگری از این مراسم گفت: تاسیس ایجاد روز قلم در تقویم رسمی کشورمان از برکات انجمن قلم است. من بیش از 27 تا 28 سال سابقه دوستی و همکاری با فیروز زنوزی جلالی دارم ایشان همواره برای من شخصیت جذاب بانشاط کاری و جدی هستند.

وی ادامه داد: زنوزی جلالی همیشه نسبت به نگارش کتاب برج 110 امیدوار بود و میگفت من انسان آرمانی خودم را که حضرت علی(ع) است را در این کتاب معرفی می‌کنم.

مومنی شریف در ادامه سخنانش رمان مخلوق کار شگرف و شگفتی دانست و گفت: این کتاب در حالی منتشر شد که ذائقه جامعه ما به سمت کتابهای سطحی رفته بود و به همین دلیل قدر این کتاب در جامعه ما شناخته نشد اما قرار بر این بود که این کتاب به عنوان نماینده‌ای از ادبیات بعد از انقلاب به چند زبان ترجمه شود.

رئیس حوزه هنری در بخش دیگری از صحبتهای خود زنوزی جلالی را فردی صریح و در عین حال طناز دانست و گفت: وی مرد روزهای سخت است.

وی ادامه داد: در زمانی که نویسنده نوشتن را فرصتی برای سرگرمی می‌دانند زنوزی جلالی نوشتن کتاب را مجالی برای اندیشیدن میداند و اندیشه و گفتگو و دیالوگ در کار او جایگاه ویژه ای دارد.

مومنی شریف خاطر نشان کرد: آثار زنوزی مملو از مباحث فلسفی است و وی از جمله فارسی زبانانی است که فارسی را خوب مینویسد.

همچنین زنوزی جلالی در بخش دیگری از این مراسم گفت: زمان زود می‌گذرد من روزی با رئیس حوزه هنری کار می‌کردم و الان پیر شدم. اخیرا در ساختمان حوزه هنری افتخار همکاری با امیرحسین فردی را داشتم و وی پیگیر کارهای من بود. مدتی که به بیمارستان میروم میفهمم که واقعا وقتی ندارم و در این میان جلد دوم کتاب تقدیرات است یعنی واقعا وقتی دارم که این کتاب را تمام کنم؟

زنوزی جلالی در بخش دیگری از صحبتهایش به خاطره روزهای اخیر که در آن متوجه وجود نامش در کنار نام های حمید سبزواری، کیارستمی و غیره شده اشاره کرد و گفت: در واقع اگر تخیل را از ما بگیرند کاری پیش نمی‌رود و من فکر میکنم که به زودی نوبت رفتن من هم میشود. اما امیدوارم که بتوانم کتاب های «تقدیرات» و «خورشید پنهان» را تمام کنم.

خاطرنشان می‌شَود در جایزه قلم زرین علاوه بر تجلیل از همسر فیروز زنوزی جلالی، جوایزی به کتابهای «تلنگر باران» نوشته حمیدرضا شکارسری، «سرفصل‌های خانه» نوشته داود لطف اله، «از نوک خودکار من گل میچکد» نوشته سید سعید هاشمی، «بهانه ها» سروده پروانه نجاتی، «جستاری در دستار» نوشته احمد شاکری، «بازگرداننده شده» نوشته انوشه مرادی،«شاهزاده خانمی در مترو» نوشته محدثه گودرزیان، «آخرین مرخصی» نوشته عقیل برزگر، «پایان یک نقش» نوشته جلال توکلی و «ادواردو» نوشته بهزاد دانشگر اهدا شد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار