چیت‌چیان در گفتگوی ویژه خبری:

وزارت نیرو هم اکنون32 هزار میلیارد تومان بدهکار است

وزیر نیرو با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما به تشریح مهمترین اقدامات وزارتخانه متبوع خود در طول فعالیت دولت یازدهم پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما به تشریح مهمترین اقدامات وزارتخانه متبوع خود در طول فعالیت دولت یازدهم پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: در طول این سه سال بیش از شش هزار مگا وات نیروگاه جدید که در برگیرنده سی و هشت واحد نیروگاهی است وارد مدار شده است.

تا پایان امسال تمام روستاهایی که بیش از ده خانوار سکنه دارند از نعمت برق برخوردار خواهند شد

چیت چیان اضافه کرد: همچنین در این مدت ۱۵۳۸ روستا به جمع روستاهای دارای برق اضافه شدند که به یاری خدا تا پایان امسال تمام روستاهایی که بیش از ده خانوار سکنه دارند نیز از نعمت برق برخوردار خواهند شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: همچنین میزان تلفات شبکه توزیع برق از بیش از پانزده درصد هم اکنون به ۱۰/۷ درصد رسیده است که اقدام بسیار بزرگی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش هزینه های برق و افزایش بهره وری در این حوزه بوده است.

وی یادآور شد: در این مدت نوزده سد بزرگ به بهره‌برداری رسیده که مجموع این سدها می تواند بیش از چهار میلیارد متر مکعب آب را  ذخیره و تنظیم کند.

چیت چیان اظهار داشت:  همچنین ۱۵۰ هزار هکتار شبکه مدرن آبیاری و زهکشی نیز در طول این مدت به بهره‌برداری رسیده که می تواند ۳۱۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در طول این مدت، ۳۸۰۰ روستای کشور از شبکه آب بهداشتی و مطلوب برخوردار شدند گفت: این تعداد روستا جمعیتی بالغ بر ۲/۸ میلیون نفر جمعیت را در برمی گیرد.

وی با اعلام اینکه در طول این مدت دوازده طرح آب رسانی بزرگ افتتاح شده که ۱/۵ میلیون نفر را پوشش می دهد اظهار داشت: شانزده تصفیه خانه آب با تحت پوشش قرار دادن ۲/۸ میلیون نفر جمعیت و بیست و شش تصفیه خانه فاضلاب شهری با تحت پوشش قراردادن ۳/۶ میلیون نفر جمعیت نیز از دیگر اقدامات این وزارتخانه بوده است.

طی سال های گذشته به محدودیت آب در توسعه صنایع کشور توجه نشده است

چیت چیان در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه در گذشته به محدودیت منابع آبی کشور توجه کافی نشده است گفت: براین اساس در بسیاری از مناطق کشور صنایع مصرف کننده آب زیاد را مستقر کرده اند که این موضوع می تواند به بخش کشاورزی آب شرب و طبیعت آن منطقه صدماتی را وارد کند.

وزیر نیرو خاطر نشان ساخت: در سال های اخیر که مسئله آب مشکلات خود را به صورت بارز نشان داده سعی شده که این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد و یکی از اقداماتی که هم اکنون می افتد این است که در جاهایی که محدودیت منابع آب نداریم دست وزارت صنایع باز است که بتواند در این مناطق صنایع خود را مستقر کند.

بیش از نود درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود

وی همچنین با بیان اینکه بیش از نود درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: بر این اساس صرفه جویی و بهره وری آب در بخش کشاورزی بیش از بخش های دیگر حائز اهمیت است و به همین دلیل در بودجه های عمومی دولت نیز حدود دوهزار میلیارد تومان برای بالا بردن بهره وری آب از طریق تبدیل روش های سنتی آبیاری به آبیاری تحت فشار، اعتبار پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این رقم، ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از منابع صندوق توسعه ملی برای این کار در نظر گرفته شده لذا بیش از کل اعتبارات بخش آب برای ساخت تاسیسات، بودجه به موضوع بهره وری آب اختصاص یافته است.

چیت چیان با اشاره به اینکه، بیش از 90 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است گفت: وزارت نیرو مصرف کننده آب نیست بلکه مصرف آب را مدیریت می کند.

 وزارت نیرو تنها متولی بحران آب نیست

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح مقررات در این حوزه و مشخص شدن باید و نباید ها افزود: 100 درصد مدیریت منابع آب بر عهده وزارت نیرو است لذا باید اذعان داشت که وزارت نیرو تنها متولی بحران آب نیست بلکه در این رابطه نیاز مند عزم ملی هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه، وزارت جهاد کشاورزی باید عزم خود را برای مدیریت منابع آب گسترش دهد بیان کرد: شوای عالی آب کشور 19 بار در این دولت تشکیل جلسه داده و اگر مدیریت ها توسط شوراها انجام نشود شاهد مسائل حادتری می‌شوديم.

چیت چیان با بیان اینکه، در این دولت شورای حوزه های آبریز تشکیل شد گفت: متاسفانه شرکتهايمان از نظر درآمد و هزینه دچار عدم تعادل هستند.

وی با اشاره به محدودیت دولت در بودجه عمومی گفت: در برخی نقاط مسئله ترمیم و پوسیدگی جدی است اما به صورت مقطعی اقدام به ترمیم کرده ایم، لذا برای تامین آب شهرها صرفا نمی توان بر روی جلوگیری از هدر رفت آب تکیه کرد و از سوی دیگر، اگر تامین آب صورت نمی گرفت با مشکل جدی روبرو می شوديم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه پیرامون میزان بدهی دولت گفت: در دولت گذشته تعداد قابل توجهی از نیروگاه های وزارت نیرو در برابر بدهی های دولت به برخی نهادها واگذار شد، البته غافل از اینکه وزارت نیرو از بانک ها و منابع مالی بین المللی قرض گرفته است.

وزارت نیرو هم اکنون32 هزار میلیارد تومان بدهکار است

چیت چیان با اشاره به اینکه، وزارت نیرو هم اکنون32 هزار میلیارد تومان بدهکار است اظهار داشت: دولت تعرفه های تکلیفی به دوش وزارت نیرو گذاشته است.

وی با بیان اینکه، 12 هزار میلیارد از بدهی های دولت مربوط به نیرو گاه های واگذار شده است افزود: در دولت به عنوان مدافع شرکتهای خصوصی حرف می زنم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگر مجری پیرامون تعهد وزارت اقتصاد در بحث پرداخت پول به شرکت های بین المللی برای احداث نیروگاه گفت: هیچ صحبتی از گارانتی یا ضمانت دولتی به شرکت های خارجی نشده و لذا هیچ مزیت و امتیاز خاصی را براي سرمایه گذار خارجی قائل نیستیم.

وی، پیشنهاد سرمایه گذار خارجی را متضمن بالاترین راندمان در کل نیروگاه های کشور دانست و عنوان کرد: از آمادگی برای ساخت نیروگاه توسط بخش خصوصی برخوردار هستیم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار