قاضی زاده هاشمی در برنامه نگاه یک:

کمبودها در حوزه بهداشت و درمان بسیار زیاد است/ هزینه ها در حوزه سلامت برای مردم کاهش یافته است

وزیر بهداشت با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح عملکرد وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول نظام سلامت و برنامه های این وزارتخانه برای سال جاری پرداخت.

کمبودها در حوزه بهداشت و درمان بسیار زیاد استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،"قاضی زاده هاشمی" وزیر بهداشت با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح عملکرد وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول نظام سلامت و برنامه های این وزارتخانه برای سال جاری پرداخت.  
وی در ابتدا با بیان اینکه موضوع سلامت موضوع بسیار مهمی است که یکی از شاخص های کلان در توسعه یافتگی تعریف می شود گفت: بسیاری از دولت هایی که در اروپا و آمریکا روی کار آمده اند نسبت به بحظ سلامت متمرکز شده اند 

وزیر بهداشت اضافه کرد: ما در ایران مشکلات زیادی در حوزه سلامت داریم بخشی از آن برطرف شده اما بخش دیگر از این مشکلات هم چنان پابرجاست و یکی از عوامل اصلی که سبب شده زیرساخت ها توسعه نیابد این است که دولت ها در نگاه به این مقوله اولویتشان ساخت و ساز بخش اقتصادی بوده تا بخش خدمات.  

کمبودها در حوزه بهداشت و درمان بسیار زیاد است 

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: کمبودها در بخش سلامت زیاد است و از طرفی دولت اعتباری ندارد که در اختیار یک بخش قرار دهد لذا باید سرمایه گذار بخش خصوصی وارد این عرصه شود سرمایه گذار نیز باید مطمئن شود که سرمایه اش چگونه و با چه نرخی از سود به او برمی گردد و اینجاست که بحث تعرفه مطرح می شود. 

وی اظهار داشت: اگر بخش بهداشت را با سایر بخش ها در کشور مقایسه کنیم یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی در این حوزه فشاری بوده که دولت و مجلس در بخش خدمات می آورند و کاری که ما به دنبال هستیم این است که سرمایه گذاری در این بخش را اقتصادی کنیم. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: برخی ها در بخش سلامت همه امور را دولتی دیدندو گمان کردند که همه چیز حاکمیتی است بنابراین نقشی برای بخش خصوصی و خیریه ها قائل نبودند وزارت بهداشت در مقایسه با وزارت نیرو، ارتباطات که تصدی گریشان به بخش خصوصی واگذار شده در این بخش موفق ظاهر نشود که امیدواریم سال آینده شاهد سرمایه گذاری کلانتری در این حوزه باشیم. 

قاضی زاده هاشمی در ادامه به بحث تحریم ها در دوازده سال گذشته اشاره کرد و گفت: نظام بانکی ما پس از ده دوازده سال تحریم یک نظام بانکی بیگانه است و اتفاقات جدیدی در معاملات مالی دنیا پیش آمده و شرایط تغییر کرده که با توجه به این تحریم ها در طول این سال ها ما مقداری از معاملات مالی دنیا عقب مانده ایم.  

وی خاطر نشان ساخت: در بروز نتایج اجرای برجام باید کمی حوصله به خرج داد و ناامید نشد و باید منتظر تغییرات جدی باشیم. 

وزیر بهداشت در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه مجری طرح تحول نظام سلامت دولت است گفت: بار اجرای این طرح بر دوش دولت است و براساس نظرسنجی هایی که در طول دو سال گذشته صورت گرفته رضایتمندی در اجرای این بند کمتراز 70 درصد نبوده که این موضوع نشان می دهد که چه مشکلاتی در بخش سلامت وجود داشته که با همین کار اندک مردم اینقدر رضایتمند هستند لذا نمره اجرای طرح تحول نظام سلامت را مردم خواهند داد. 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه قبل از شروع اجرای طرح تحول سلامت عدم اجرای عدالت در دسترسی به خدمات درمانی مواجه بودیم اظهار داشت: موضوع عدم عدالت در دستور کار خدمات درمانی سال هاست که وجود دارد و این وزارتخانه، وزارتخانه ای است که در مقایسه با سایر وزارتخانه حوزه ماموریت وسیع تری دارد. 
 
وی هم چنین یادآور شد: در شروع اجرای طرح تحول نظام سلامت ما 7 هزار و 800 میلیارد تومان دریافت کنیم که هزار و هشت میلیارد آن بابت بدهی های ما بوده و ریز هزینه های مابقی نیز وجود دارد و مجلس، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کاملا بر کار ما نظارت دارند. 

قاضی زاده هاشمی در ادامه با اشاره به این که به تعداد کافی بیمارستان و تخت بیمارستانی در کشور نداریم گفت: کلاً 4 درصد به مراجعاتمان اضافه شده است

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش هزینه از جیب مردم گفت:  از سال 92 به 93 مراجعات به بخش دولتی 4 درصد بوده است که 1.3 درصد به دلیل افزایش جمعیت و 1.3 درصد دیگر نیز به دلیل ارجاع و یک درصد نیز به دلیل پیر شدن جمعیت بوده است.

وی با اشاره به این که بیش از هزار و 500 میلیارد به بخش خصوصی سرازیر شده است خاطر نشان کرد: هزینه ها در مقایسه با سال 89 و 90 کاهش یافته است.

 کل هزینه ها در حوزه سلامت برای مردم کاهش یافته است

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر این که کل هزینه ها در حوزه سلامت کاهش یافته است ادامه داد: یکی از دلایل آن می تواند به خاطر مبارزه با فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی باشد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که در برخی موارد در حوزه دارو شاهد کاهش 100 درصدی بوده ایم تصریح کرد: اگر بیش از این به ازای هر یک آمپول 100 یورو پرداخت می شد اکنون شاهد هستیم که 48 یورو پرداخت می شود لذا مناقصه بین المللی برگزار کرده ایم تا هر کسی قیمت دارو را  با قیمت پایینی حساب کند  از آن ها خریداری کنیم.

وی با تاکید بر این که البته ابتدا از صحت اصالت دارو اطمینان حاصل می کنیم خاطر نشان کرد: کاهش واردات به دلیل کاهش هزینه ها است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به این که بیمه باید خرید خدمت کند تا بتوانیم اقدام به پیشگیری کنیم افزود: نباید ام آر آی، آزمایشات و سی تی اسکن های بیجا نوشته شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که بیمه تغییر رفتار در ارائه خدمت ایجاد می کند افزود: بیمه پول پرداخت می کند و در این راستا تعیین رفتار صورت می گیرد.

وی با اشاره به این که بیمه می تواند باعث تغییر رفتار در ارائه خدمت شود گفت: متاسفانه حدود 8 ماه پرداخت ها عقب است و این موضوع نمی تواند سبب تغییر رفتار در ارائه خدمت شود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به این که جامعه پزشکی کشور نجیب هستند افزود: متاسفانه این جامعه چوب اظهارات نسجیده ای را می خورند .

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که جامعه جراحان کشور بالغ بر چندین هزار نفر است گفت: نباید اظهارنظر یک نفر را به کل این جامعه تعمیم دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون افزایش 300 یا 400 درصدی تعرفه ها افزود: در چندین خدمت تعرفه ها افزایش یافته است که از جمله می توان به زایمان از 40 هزار تومان به 150 هزار و یا عمل دو لوزه از 18 هزار به 65 هزار تومان اشاره کرد.

قاضی زاده هاشمی گفت: بررسی های به عمل آمده نشان داده که تغیر تعرفه ها حدود 700 میلیارد بوده است  لذا این امر با تذکر مقام معظم رهبری از 10 درصد در شهرها به 6 درصد و در روستاها به 3 درصد شاهد تغییر تعرفه هستیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که در استان ها پدیده زیرمیزی وجود ندارد گفت: قبلاً در مجلس به دلیل وجود پدیده زیرمیزی هیاهو وجود داشت.

وی با طرح این سوال که آیا کسی با 18 هزار تومان عمل لوزه انجام می دهد ادامه داد: ایران در صدر کشورهایی قرار دارد که عمل سزارین انجام میدهد لذا دکتر به جای عمل طبیعی که هزینه آن 18 هزار تومان بود مجبور می شد اقدام به عمل سزارین کند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به این که  در تهران نزدیک به 20 مطب به دلیل تخلف تعطیل شده است افزود: در استان ها و نظام پزشکی توانسته اند در این راستا به صورت موفق عمل کنند

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که نباید تصمیماتی گرفت که سبب زیان ده بودن بیمارستان ها شویم تصریح کرد: اگر هزار میلیارد پرداخت می کنیم به این دلیل است که مردم 10 میلیارد از جیب خود پرداخت نکنند.

برای اولین بار است که طراز بیمارستان ها مثبت شده است

وی با تاکید بر این که برای اولین بار است که طراز بیمارستان ها مثبت شده است ادامه داد:  همیشه هزینه های بیمارستان ها بیشتر از درآمد آن ها بوده است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به این که تعرفه ها در بخش دولتی پایین بوده است گفت: قبلاً مردم از جیب خود به بخش خصوصی پول پرداخت می کردند یعنی زیرمیزی و دریافت های غیرقانونی ممکن بود صورت بگیرد لذا اکنون کسی حق ندارد در مطب پول دریافت کند پس باید مبالغ پرداختی در بیمارستان ها و در صورتحساب های بیمارستانی درج شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که یک عده تعرفه ها را سرکوب می کردند افزود: مبالغی که مردم از جیب خود پرداخت می کردند رقم های وحشتناکی بود که اکنون بخشی از آن ها حذف شده است.

 کم کردن فاصله بیمارستان های دولتی و خصوصی به معنای سرکوب بخش خصوصی نیست

وی کم کردن فاصله بیمارستان های دولتی و خصوصی را به این معنا نداست که بخش خصوصی سرکوب شود عنوان کرد: تمام بیمارستان ها با پول گران پزشکان دایر شده است لذا سرمایه گذاری در این حوزه اقتصادی نیست.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به این که باید بخش دولتی را به بخش خصوصی نزدیک کنیم ادامه داد: خدماتی که در بیمارستان های دولتی ارائه می شود 40 درصد زیر هزینه تمام شده است

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که باید قیمت ها واقعی شود گفت: قیمت تمام شده باید با سود نسبی همراه باشد به طوری که قیمت تمام شده در بخش دولتی حساب شده ولی باید مجلس بودجه دهد و دولت آن را بپذیرد.

متوسط مصرف دارو در کشور بیشتر از متوسط جهانی نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مصرف دارو و خوددرمانی در کشور گفت: متوسط مصرف دارو در کشور بیشتر از متوسط جهانی نیست این در حالی است که متاسفانه بیش از اندازه دارو مصرف می کنیم و این اشتباهی است که همه مردم دنیا انجام می دهند

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون شایعاتی که در مورد غذا در فضای مجازی صورت گرفته است گفت: شایعه در مورد غذا مناسب کشور ما نیست این در حالی است که این امر در آمریکا و اروپا هم اتفاق می افتد بنابراین بسیاری از اتفاقات صورت گرفته فضا سازی است.

شایعه  در فضای مجازی پیرامون غذا مناسب کشور نیست

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که مردم متوجه می شوند که چه بخش هایی از فضای مجازی قابل استفاده است ادامه  داد: نباید ایجاد تنش ، اضطراب و نگرانی در حوزه غذا و آشامیدنی برای مردم کرد و نظارت در حوزه غذا کامل نیست و ناقص است

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به دیگری پیرامون محصولات آرایشی و بهداشتی گفت: سختگیری های لازمه از دید تولید کنندگان در این حوزه زیاد است لذا مردم می توانند به نشان وزارت بهداشت در روی محصول اعتماد کنند و از سوی دیگر دستگاه های متولی قاچاق باید کار خود را دقیق انجام دهند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که بخشی از محصولاتی که در بازار است متاسفانه تقلبی است گفت: دستگاه قضایی و انتظامی باید به مقابله بپردازند به طوری که در موضع دارو، غذا و لوازم آرایشی بخشی از مسیر قاچاق وارد کشور می شوند.

وی افزود:  هر آن چه از مبادی رسمی وارد می شود از سوی سازمان غذا و دارو مورد نظارت قرار می گیرد بنابراین کشف جرم در حوزه ماموریتمان نیست.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون وضعیت پرستاران افزود:  در این دولت اتفاقی که برای پرستاران صورت گرفته است این است که کارانه های آن ها دو تا سه برابر افزایش است این در حالی است که در حوزه چشم و قلب گاهاً به 4 برابر رسیده است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: پزشک عمومی در مقایسه با پرستار دو و نیم برابر دریافتی دارد و یا این که در مورد پزشک متخصص شاهد دریافت 4 و نیم برابری هستیم.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار