در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بیش از نیم میلیارد متر مکعب آب در رودخانه دز جریان پیدا کرده است/ آسیب دیدن دیواره سد دز صحت ندارد

در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سیل در غرب و جنوب غرب کشور پرداخته شد.

بررسی سیل در غرب و جنوب غرب کشوربه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیل در غرب و جنوب غرب کشور امشب 26 فروردین در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حمید چیت چیان" وزیر نیرو، "هوشنگ بازوند" استاندار لرستان، "احمد سیاحی" معاون امور عمرانی استانداری خوزستان، "علیرضا دائمی" معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، "چرخ ساز" رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال اهمر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

چرخ ساز در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون وقوع سیل در جنوب غرب کشور گفت: بالغ بر دو هزار و 300 نفر مورد امدادرسانی قرار گرفته اند لذا باید اذعان داشت که امدادرسانی ادامه دارد. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال اهمر با بیان اینکه در استان های ایلام، لرستان و خوزستان امدادرسانی با شدت صورت می گیرد خاطر نشان کرد: از کیفیت امدادرسانی کاسته شده است و در سایر استان ها مانند کرمانشاه و بقیه استان ها امدادرسانی همچنان ادامه دارد. 

وی گفت: از کسانی که در معرض سیلاب هستند درخواست می کنیم که توصیه های لازم را لحاظ کنند. 
 
چرخ ساز با اشاره به اینکه از مردم درخواست می کنیم تا در مسیرهای رودخانه ها قرار نگیرند ادامه داد: مردم فکر نکنند که هوا خوب شده و ممکن است دیگر اتفاقی رخ ندهد اما باید گفت که همچنان خطر در کمین است زیرا اطراف رودخانه ها در معرض فرسایش هستند. 

غلام عباس دهداری شاهد سیل در خوزستان طی ارتباط زنده تلفنی با اشاره به اینکه پل معلق دزفول دچار حادثه شده است گفت: بخشی از خانه ها زیر آب رفته اند به طوری که در برخی از خانه ها تا دو متر هم سیل پیش رفته است. 
 
وی با اشاره به اینکه ساعت شش مسیر آب رودخانه به تدریج زیاد شد گفت: متاسفانه اطلاع رسانی به خوبی صورت نگرفت و در ساعت هشت صبح کل آب خیابان ها را فرا گرفت. 

دائمی معاون برنامه ریزی وزارت نیرو در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما در حوزه رودخانه ها داریم این است که وقتی چند سال به صورت پی در پی خشکسالی اتفاق می افتد به حریم و بستر رودخانه ها تجاوز می کنیم و تاسیساتی را در آنجا احداث می کنیم و حتی در طراحی سازه هایی مثل پل ها هم این نکات را رعایت نمی کنیم لذا وقتی با سیلاب مواجه می شویم آسیب هایی را در این راستا شاهد هستیم که این آسیب ها ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی است. 
 
وی یاداور شد: سیلابی که به دلیل بارش سنگین اتفاق افتاد باعث شد که حدود صد میلی متر بارش را در مدت کوتاهی شاهد باشیم که بر اثر آن هشت هزار متر مکعب آب در ثانیه وارد مخزن سد دز شد که این رقم رقم بالایی است که تاکنون در تاریخ ثبت نشده است. 
معاون برنامه ریزی وزارت نیرو یادآور شد: البته پیش از این سیلاب سیلاب دیگری در اسفند ماه 83 در منطقه دز اتفاق افتاده بود که آن زمان نیز آن میزان سیلاب در زمان خودش سیلاب بزرگی بود ولی به این میزان نرسید  

شب گذشته جریان ورودی سد دز حدود هشت هزار متر مکعب در ثانیه بود 

دائمی با بیان اینکه شب گذشته بر اثر سیلابی که اتفاق افتاد جریان ورودی به سد دز حدود هشت هزار متر مکعب در ثانیه بود گفت: در شرایط طبیعی این رقم بین 60 تا 600 متر مکعب است که این جریان ورودی یک جریان طبیعی است. 
 
دائمی یاداور شد: همان طور که عنوان شد جریان ورودی به سد دز حدود هشت هزار متر مکعب در ثانیه بود و خروجی ما در حداکثر در زمانی که اتفاق افتاد نیز حدود 4 هزار و 800 متر مکعب در ثانیه بوده یعنی وضعیت سد به گونه ای بود که سیلابی که وارد سد می شد بخشی از آن تخلیه می شد. 

معاون برنامه ریزی وزارت نیرو اظهار داشت: در ساعت ده صبح امروز این سیلاب به 5 هزار و 800 متر مکعب و در حوالی بعدازظهر به دو هزار و 200 متر مکعب کاهش پیدا کرد و در ساعت 21 نیز ورودی سد به سه هزار و 900 متر مکعب کاهش پیدا کرد ولی پیک ورود جریان آب به سد 8 هزار متر مکعب در ثانیه بوده که 5 صبح امروز اتفاق افتاده است. 

دائمی اظهار داشت: هواشناسی بارندگی را برای بامداد روز جمعه پیش بینی کرده که اگر این سیلاب اتفاق افتد قابل پیشگیری است. 
 
در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب احمد سیاحی معاون استاندار خوزستان نیز در تشریح شرایط این استان اظهار داشت: به دلیل بارش های جوی که در حوزه بالادست سد دز اتفاق افتاد قریب به 170 میلی متر جریان ورودی سیلاب به مخزن سد بود که دوستان ما در وزارت نیرو مجبور بودند برای حفظ این سد 5 هزار متر مکعب آب در ثانیه را به سمت پایین دست هدایت کنند. 
 
وی ادامه داد: با توجه به اطلاعیه ها و هشدارهایی که در استان خوزستان داده شد و تشکیل جلسات متعدد شورای مدیریت بحران به ریاست استاندار و در شهرستان ها به ریاست فرمانداران این آمادگی کامل وجود داشت که این میزان سیلاب کمترین خسارت ها را به مردم وارد کند. 

دو محل اسکان موقت برای روستاییان حاشیه دزفول در نظر گرفته ایم 

معاون استاندار خوزستان با بیان اینکه ما در دزفول، اندیمشک، شوش و شیوان و اهواز آمادگی های لازم را ایجاد کردیم اضافه کرد: در منطقه شوش قریب به 9 روستا و در اندیمیشک نیز حدود 4 روستا تخلیه شدند و دو محل اسکان موقت نیز برای روستاییان حاشیه منطقه دزفول در نظر گرفته شده است. 

قطع ارتباط 80 روستا در 5 شهرستان استان لرستان به دلیل تخریب پل ها 

در ادامه این بحث هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در تشریح آخرین وضعیت این استان گفت: ظرف کمتر از 72 ساعت ما حدود 130 میلی متر بارندگی را داشتیم و بیشترین بارندگی ها در پل دختر اتفاق افتاده است و در شهر خرم آباد نیز حدود 146 میلی متر بارندگی را داشتیم و هم اکنون حدود 80 روستا در 5 شهرستان ارتباطشان به علت تخریب پل ها قطع شده و مسدود است. 
 
وی با بیان اینکه عملیات بازگشایی این پل ها به صورت موقت در دست اجراست یادآور شد: در سطح شهرها حدود 1500 واحد دچار آب گرفتگی شدند که این میزان در روستاها حدود دو هزار واحد مسکونی بوده است. 

استاندار لرستان هم چنین اضافه کرد: محور خرم آباد پل دختر عصر امروز به علت طغیان رودخانه کشکان مسدود بوده و عصر امروز با توجه به فروکش کردن آب در حال حاضر مشکل خاصی در این محور وجود ندارد ولی تصمیم بر این است که تا فردا صبح عبور و مروری در این محور انجام نشود. 

خط انتقال آب شرب پل دختر دچار مشکل شده است 

بازوند هم چنین اضافه کرد: خط انتقال آب شرب پل دختر نیز به دلیل اینکه این خط انتقال از عرض رودخانه کشکان عبور کرده است هم اکنون دچار مشکل شده ولی مسئولین شرکت آب و فاضلاب در حال مرمت این خط انتقال هستند البته مشکل آب شرب این منطقه از طریق تانکرها حل شده است. 
 
در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته بیان داشت: عصر امروز جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل و گزارش وضعیت هواشناسی و وضعیتی که ما در ارتباط با جریان سیلاب در خوزستان داشتیم دقیقا بیان شد و وضعیت تامین آب شرب شهرها و روستاهای خوزستان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
 
وی ادامه داد: در برخی از مناطق شاهد قطعی برق بودیم که در این رابطه نیز تصمیمات لازم اتخاذ شده است. 
 
وزیر نیرو یادآور شد: بعد از این جلسه بنده به خوزستان آمدم و با هیئت همراه در محل سد دز حاضر شدیم وگزارش های دقیق حادثه را بررسی کردیم. 
 
چیت چیان اضافه کرد: از تاریخ 23 فروردین تا به امروز در منطقه خوزستان در نتیجه بارندگی های بسیار خوبی که اتفاق افتاد بیش از یک میلیارد متر مکعب جریان رواناب را در رودخانه های این منطقه اعم از کرخه، کارون، دز و مارون داشتیم. 

بیش از نیم میلیارد متر مکعب آب در رودخانه دز جریان پیدا کرده است 

وی با بیان اینکه در رودخانه دز بیش از نیم میلیارد متر مکعب آب جریان پیدا کرده است گفت: حداکثر آبی که امروز صبح در حوزه رودخانه دز جریان پیدا کرد حدود هشت هزار متر مکعب در ثانیه بود که ما هیچ گاه چنین میزانی را در جریان فعلی کشور با این حجم نداشتیم. 
چیت چیان خاطر نشان کرد: خوشبختانه به دلیل اینکه سد دز در سال های گذشته ساخته و بهره برداری شده امکان کنترل این سیلاب برای ما فراهم شده است. 

آسیب دیدن دیواره سد دز صحت ندارد 

وزیر نیرو هم چنین درباره شایعه آسیب دیدن دیواره سد دز به دلیل بارشی که اتفاق افتاد گفت: مطلقا چنین چیزی صحت ندارد و ما با حضور در سد دز تمام نقاط مختلف سد اعم از نیروگاه، بدنه، تاج سد، خروجی و دیگر جاهای سد را بازدید کردیم. 

وی بیان داشت: بیش از 12 سال بود که خروجی های سد دز به دلیل خشکسالی هیچ گاه باز نشده بود و نگرانی از این بابت بود که با بازگشایی این خروجی ها چه مسئله ای پیش خواهد آمد که خوشبختانه اتفاقی نیفتاد. 

وی تصریح کرد: در اقدامی که در پی بازگشایی خروجی های سد انجام گرفت رسوبی که در پشت این سد در طی سال های مختلف جمع شده بود مقدار قابل توجهی از آن خارج شد.
 
وزیر نیرو بیان داشت: در پی دیروز و امروز که 400 میلیون متر مکعب آب وارد سد دز شد حدود نیمی از آن ذخیره و نیم دیگر نیز از طریق خروجی ها جریان پیدا کرد. 

این عضو کابینه دولت اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که چون این آب جریان پیدا کرده آبی که از سد دز خارج شده الان در رودخانه دز جریان دارد و به زودی وارد رودخانه کارون خواهد شد و حدود ظهر فردا نیز به اهواز می رسد لذا از همه مردمی که در اطراف رود دز و کارون سکونت دارند درخواست داریم که کناره های رودخانه را تخلیه کنند.  
 
تمام شاخص های پایداری در سد دز تحت کنترل است 

وی با تاکید براینکه هم اکنون شرایط تحت کنترل است گفت: هیچ نگرانی وجود ندارد و تمام شاخص های پایداری در سد دز تحت کنترل است و همکاران ما به صورت لحظه ای تمام شاخص های پایداری این سد را کنترل می کنند.  
 
در ادامه این گفتگو دائمی معاون برنامه ریزی وزارت نیرو در پاسخ به این سوال که چگونه می شود این سیلاب را مدیریت کرد تا از آب استفاده بهینه شود گفت: مخازن سدهای ما با این هدف طراحی و ساخته می شوند. 

وی ادامه داد: ما روی کار مخازن خوبی داریم که این زنجیره مخازن باعث می شوند که ما در کارون از ایمنی بیشتری برخوردار شویم و قادر هستیم روی سامانه کارون بیش از هفت هزار و 500 میلیارد متر مکعب آب را ذخیره کنیم.  
 
وی خاطر نشان ساخت: اگر سدها به درستی طراحی شوند می توانیم ضمن حفظ و نگهداری منابع آبی برای فصول کم آب سال سیلاب را نیز کنترل کنیم.  
 
در پایان این بحث معصومه احمدی کارشناس هواشناسی نیز در تشریح آخرین وضعیت هوا در استان های سیل زده گفت: براساس آخرین اطلاعات ما سامانه بارشی برای امشب هم چنان به فعالیت قابل توجه خودش در بخش هایی از جنوب غرب، غرب و مرکزی ادامه می دهد و در حال حرکت به سمت شرق است.  

هم چنان خطر سیلاب تا اواسط روز جمعه در بخش های شمالی و شرقی خوزستان وجود دارد 

وی اضافه کرد: امشب تا فردا ظهر بارش در استان خوزستان به ویژه در بخش های شمالی و شرقی این استان، بخش هایی از استان ایلام، حومه جنوبی لرستان، دامنه های زاگرس به ویژه استان های چهارمحال بختیاری و کهیکیلویه و بویر احمد هم چنان بارش شدید را پیش بینی می کنیم ولی به تدریج از اواسط روز جمعه بارندگی به شکل قابل توجهی در جنوب غرب و غرب کشور کاهش پیدا می کند و حتی پیش بینی می کنیم که در برخی مناطق شاهد بارش ها باشیم. 

وی در پایان اظهار داشت: همچنان خطر سیلاب تا اواسط روز جمعه به خصوص در بخش های شمالی و شرقی استان خوزستان وجود دارد.  

انتهای پیام/ 

برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار