در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مقاومت دولت در مقابل واگذاری ها به بخش خصوصی/ خصوصی سازی یک فرایند پرچالش و مظلوم در کشور

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس و رئیس سازمان خصوصی سازی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی پیدا و پنهان خصوصی سازی پرداختند.

فولادگر: دولت در مقابل واگذاری ها به بخش خصوصی مقاومت می کند/ حسینی: خصوصی سازی فرایندی پرچالش در همه دنیا استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیدا و پنهان خصوصی سازی امشب 18 اسفند در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حمید فولادگر" رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس  و "حسینی" رئیس سازمان خصوصی سازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در ابتدا در پاسخ به چگونگی پیدا و پنهان خصوصی سازی در کشور گفت: از مجلس هشتم کمیسیون ویژه نظارت تشکیل شده است

وی با اشاره به این که دولت در مقابل واگذاری ها به بخش خصوصی مقاومت می کند بیان کرد: گزارش های لازم پیرامون عملکرد دولت در حوزه اصل 44 ارائه داده شده است.

دولت در مقابل واگذاری ها به بخش خصوصی مقاومت می کند

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان این که اولین انحراف ها را از سیاست ها را گزارش داده ایم افزود: روش ها تا حدی اصلاح شده و بخشی از اشکالات در اجرا و در بخش قانون رفع شده است.

فولادگر با اشاره به این که دولت شروع خوبی را در اجرای اصل 44 داشته است خاطر نشان کرد: در این دولت دستمان در حوزه اصلاح روش هااست.

خصوصی سازی فرایندی پرچالش در همه دنیا است

حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی درادامه با اشاره به این که خصوصی سازی فرآیند پرچالشی در همه دنیا است به طوری که با ناراحتی و مقاومت همراه می شود.

وی با اشاره به این که باید مسیر خصوصی سازی را اصلاح کرد ادامه داد: خصوصی سازی در کشورهایی همچون آلمان و اروپا نیز با چالش روبرو بوده است

اولین واگذاری که در سال 94 با مقاومت مواجه شد واگذاری استقلال و پرسپولیس بود

در ادامه پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی کشور به مصادیق مقاومت در برابر خصوصی سازی اشاره کرد و گفت: اولین واگذاری که در سال 94 با مقاومت مواجه شد و در نهایت منجر به عدم واگذاری گردید واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود، در مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس ما شاهد بودیم که 135 نفر از نمایندگان مجلس امضا جمع می کنند و مانع واگذاری این دو باشگاه می شوند اسم آن را چه چیزی می توانیم بگذاریم.

وی یادآور شد: همچنین شرکتی مثل احداث صنعت زمانی که بحث واگذاری آن مطرح می شود شاهد بودیم که 50 نفر از نمایندگان خواستار توقف واگذاری شدند یا در مورد واگذاری ماشین سازی تبریز 19 نماینده خواستار توقف 5 ساله واگذاری ماشین سازی تبریز شدند یا در مورد شرکت سنگ آهن مرکزی نماینده بافق اظهارات بسیار عجیبی داشت و عنوان کرده بود که به هر طریقی مانع واگذاری این شرکت می شود.

در ادامه اظهارات پوری حسینی، فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس عنوان کرد: موضوع بحث آقای طیب نیا در رابطه با مقاومت در برابر خصوصی سازی بحث مقاومت مدیران بود و در رابطه با اقدام برخی نمایندگان در رابطه با بحث واگذاری باید عنوان کنم که بحث نمایندگان، بحث منفعت شخصی نبوده و این نامه ها هیچ یک مبنای قانونی نداشتند و تنها در صورتی می توان جلوی واگذاری ها را گرفت که با قانون اقدام شود.

در وزارت خانه های صنایع، نفت، نیرو و ارتباطات در برابر واگذاری ها مقاومت وجود دارد

وی نیز در رابطه با مصادیق مقاومت در برابر واگذاری ها اظهار داشت: در وزارت نفت، صنایع، نیرو و ارتباطات ما شاهد مقاومت هایی در برابر واگذاری ها هستیم .

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس خاطر نشان کرد: در مورد وزارت خانه ها باید عنوان کنم که عدم واگذاری ها ریشه در اقتدارگرایی دولتی دارد که یک بیماری ساختاری نظام مدیریتی است که هنوز مداوا نشده است.

فولادگر در ادامه به بحث واگذاری سهام شرکت های سایپا و ایران خودرو اشاره کرد و بیان داشت: سایپا و ایران خودرو شرکت هایی هستند که هر دو کمتر از 20 درصد سهام خود را واگذار کردند در حالی که طبق قانون حداقل باید 80 درصد از سهامشان واگذار شد اما با توجه به این که این دو شرکت به تدریج نیروهایشان را اضافه کردند و به لحاظ نیروی انسانی و بهره وری در کشور هر واگذاری آن ها می توانست هزینه های اجتماعی به دنبال داشته باشد.

پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی کشور نیز در رابطه با این که در کدام یک  از وزارت خانه ما بیشترین مقاومت را در برابر خصوصی سازی مشاهده می کنیم گفت: در سال 94 اولین مقاومت بسیار سنگین را ما از طرف وزارت ورزش در حوزه واگذاری استقلال و پرسپولیس داشتیم و پس از در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه ایمیدرو و ایدرو داشتیم. به طور مثال در خودرو ایمیدرو ما بحث واگذاری سهام آلومینیوم المهدی را داشتیم که متاسفانه با گزارش های غیردقیق، غیرصحیح و تحریک کننده مدیران دولتی وقت همان شرکت واگذار شده تا به امروز هنوز پاسخگوی نهادهای نظارتی هستند.

فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با اظهارات پوری حسینی مبنی بر اقدام نمایندگان در مورد عدم واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال خاطر نشان ساخت: آن چیزی که نهایتاً واگذاری این دو باشگاه را متوقف کرد دولت بود و دولت این دو باشگاه را به عنوان موسسه فرهنگی مطرح کرد و آن را از شمول واگذاری خارج کرد.

خصوصی سازی یک فرایند پرچالش و مظلوم در کشور است

در پایان این برنامه پوری حسینی تاکید کرد: خصوصی سازی یک فرایند پرچالش و مظلوم در کشور است که اگر به آن توجه ویژه نشود و عزمی در کار نباشد قطعاً با این حرکت لاکپشتی نمی توان موفق بود.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار