به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لزوم اخذ مجوز پیشدبستانی از آموزش و پرورش، چگونگی ورود دانشجو معلمان ورودی 91 به حرفه معلمی، آمادگی مجلس برای حل مشکلات آموزش و پرورش، ایجاد بانک اطلاعاتی معلمان غیر دولتی پیش دبستانی، جذب بیش از 195 هزار دانشآموز به کمک طرح خرید خدمات آموزشی ، وجود نداشتن هیچ گونه تخلف در جذب نیرو از طریق ماده 28 و توسعه همکاری شوراهای آموزش و پرورش با سایر نهادها از مهم ترین رویدادهای آموزش و پرورش در هفته ی گذشته به شمار می رود.
لزوم اخذ مجوز پیشدبستانی از آموزش و پرورش
مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیر دولتی عنوان کرد: فرصتی به نهادها داده شده تا نسبت به اخذ مجوز از آموزش و پرورش اقدام کنند که البته قریب به 5 هزار صدور مجوز انجام شده و از طریق استانها تحویل داده میشود.
گرد با بیان اینکه فرصت دیگری برای اخذ مجوز به مراکز پیشدبستانی داده میشود، اظهار کرد: چنانچه پس از این مهلت مجدد اقدامی برای اخذ مجوز از طرف مراکز پیشدبستانی صورت نگیرد از طریق مراکز ذیالصلاح اقدامات لازم به عمل میآید.
ایجاد بانک اطلاعاتی معلمان غیر دولتی پیش دبستانی
رخساره فضلی مدیر کل دفتر امور پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص کیفیت بخشی و ساماندهی نیروی انسانی برای دوره پیش دبستانی گفت: کیفیت بخشی در محور توانمندسازی نیروی انسانی به زودی ابلاغ شده و مربیان پیش دبستانی مورد درجه بندی قرار میگیرند.
وی با اشاره به اینکه درجه بندی مربیان غیر دولتی موجب ایجاد بانک اطلاعاتی و ساماندهی این افراد میشود، یادآور شد: کارت مربیگری و بیمه برای آنها به روال قانونی در دستور کار قرار میگیرد.
چگونگی ورود دانشجو معلمان 91 به حرفه معلمی
نعمتالله موسیپور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در خصوص دانشجو معلمان ورودی 91 و چگونگی ورود آنها به حرفه معلمی از مهر ماه امسال گفت: افرادی که حداکثر 24 واحد درسی آنها باقیمانده و همچنین فارغالتحصیلان امکان ورود به حرفه معلمی را از مهر سال جاری پیدا میکنند.
وی ادامه داد: دانشجویانی که بیش از این تعداد واحد درسی داشته باشند امکان حضور در کلاسهای درس به عنوان معلم را ندارند.
موسیپور با بیان اینکه حدود هفت الی هشت درصد دانشجویان ورود 91 امکان حضور در حرفه معلمی برای مهر امسال را ندارند، اظهار کرد: در رشته آموزش ابتدایی حدود سه درصد افراد در این شرایط قرار دارند.
آمادگی مجلس برای حل مشکلات آموزش و پرورش
میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص وضعیت استیضاح وزیر آموزش و پرورش و تاثیر آن در روند عملکرد این وزارتخانه گفت: مشکلات آموزش و پرورش صرفا با تغییر وزیر حل نمیشود و باید برای حل مشکلات این نهاد آموزشی نگاهی بنیادین داشته باشیم.
وی ادامه داد: بیش از آنکه به استیضاح وزیر آموزش و پرورش توجه شود باید به عمق مشکلات و ارائه راه کارهایی برای آن پرداخت.
جذب بیش از 195 هزار دانشآموز به کمک طرح خرید خدمات آموزشی
مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت طرح خرید خدمات آموزشی گفت: این طرح به شیوه مدیریت مدارس مربوط میشود در واقع متناسب با قوانین بودجهای به مکانهای آموزشی و پرورشی که امکان ارائه خدمات ندارند نظیر مناطق محروم و دور افتاده و صعبالعبور و حاشیه شهرهایی که امکان اعزام معلم نیست و مدارس فاقد فضای آموزشی مناسب خدمات رسانی انجام میشود.
وی با بیان اینکه در این طرح با رعایت اصل 30 قانون اساسی خانوادهها برای تحصیل فرزندان هزینهای پرداخت نمیکنند، عنوان کرد: سال گذشته بیش از 195 هزار نفر طریق صندلی خالی و خرید خدمات جذب شدند.
مشکلی در مدیریت دانشگاه فرهنگیان نداریم
حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ساماندهی و تعیین تکلیف رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: اکنون مشکلی در مدیریت این دانشگاه وجود ندارد و تمامی فعالیتها با حضور سرپرست دانشگاه به خوبی انجام میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا جذب هیئت علمی و روشن شدن وضعیت دانشگاهها با هم ارتباطی دارد یا خیر، اظهار کرد: این بلاتکلیفی در دانشگاه خوب نیست اما جذب هیئت علمی به مسئله تعیین تکلیف رئیس دانشگاه مربوط نبوده و چنانچه تخصیص اعتبار انجام شود جذب و گزینش هیات علمی در دستور کار قرار میگیرد.
تخلفی در جذب نیرو از طریق ماده 28 صورت نگرفته است
مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص ضوابط قانونی مربوط به جذب نیرو از طریق ماده 28 گفت: گاهی اضطرار و اقتضای زمانی ایجاد میکند تا با تشخیص دانشگاه و آموزش و پرورش؛ جذب نیرو از بیرون و مبتنی بر دورههای آموزشی یک ساله انجام شود که البته برای مدت زمان دورههای آموزشی در نظر داریم تا آموزشهایی دو ساله در دستور کار قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که ماده 28 در حال جذب رشتههایی است که دانشگاه فرهنگیان امکان ارائه آنها را دارد و مطابق با اساسنامه این مسئله تخلف محسوب میشود، گفت: علاوه بر نیاز آموزش و پرورش مسئله زمان نیز مطرح است با وجود اینکه دانشگاه فرهنگیان میتواند رشته محلهایی را ایجاد کند اما به دلیل اضطرار زمانی اکنون امکان دسترسی به این رشتههای مورد نیاز آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد لذا با توافق میان آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان افراد واجدالشرایط به کار گرفته میشوند.
توسعه همکاری شوراهای آموزش و پرورش با سایر نهادها
نورعلی عباسپور مدیر کل امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش در خصوص اقدامات شوراها گفت: فعالسازی و کیفیتبخشی جلسات شوراهای آموزش و پرورش، توانمندسازی و دانش اعضای شوراها، کمک به اجرای سیاست و تمرکز زدایی از اقدامات قابل توجه بوده است.
مدیر کل امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش گفت: اصلاح و بازنگری تشکیل شوراهای آموزش و پرورش با همکاری مرکز پژوهشهای مرکز و تدوین سند مشارکت از طریق پژوهشهای فراتحلیلی جزو این اقدامات است.
عباسپور از اجرای طرح نظارت و ارزیابی مدارس به شیوه هیات امنایی خبر داد و گفت: ارزیابی عملکرد شوراها با همکاری وزارت کشور، اصلاح و بازنگری شاخصهای ارزیابی از عملکرد شوراها نیز جزو برنامههای سال جاری به شمار میرود.
انتهای پیام/