مشهد؛

افزایش 33 درصدی آزمایشات PCR

براساس آمار، آزمایشات PCR آزمایشگاه مرکزی در چهار ماهه ابتدائی سال جاری در مقایسه با سال گذشته 33 درصد افزایش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،رئیس آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در آزمایشگاه بیوتکنولوژی با انواع روش های PCR می توان به تشخیص قطعی بیماری های مختلف دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل پرداخت. در آزمایش PCR، قطعه کوچکی از ژنوم یک یا چند عامل بیماریزا تکثیر شده و در نتیجه وجود یا عدم وجود آن عامل بیماریزا در نمونه آزمایشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مهران قائمی بافقی با اشاره به افزایش 33 درصدی آزمایشات PCR در چهار ماهه ابتدائی سال افزود: در بخش بیوتکنولوژی، برای اکثر عوامل بیماریزا روش های مختلف آزمایش PCR موجود بوده و بیش از یک آزمون برای هر عامل بیماریزا (مجموعا 150 پروتکل) راه اندازی شده است که مجموعه ای ارزشمند و منحصر به فرد می باشد.

دکتر قائمی تصریح کرد: در چهار ماهه ابتدائی سال 95 تعداد 1186 آزمایش PCR در بخش بیوتکنولوژی آزمایشگاه اداره کل انجام پذیرفته در حالی که در چهار ماهه ابتدائی سال گذشته این تعداد، 892 آزمایش بوده است که در مقایسه 33 درصد رشد را نشان می دهد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به توانمندی آزمایشگاه اداره کل در بخش بیوتکنولوژی، تعدادی از نمونه‌های آزمایش شده از سایر استان های کشور جهت تائید تشخیص عامل بیماریزا به آزمایشگاه مرکزی ارسال می گردد که شامل نمونه بیماری های دامی تب برفکی، PPR، هرپس ویروس اسبی 1 و 4 و نیز نمونه بیماری های ماهیان سردآبی و گرمابی شامل IHN،IPN، VHS، SVC و آئروموناس بوده است.

دکتر قائمی اظهار داشت: از دیگر دلایل افزایش تعداد آزمایشات PCR، می توان به افزایش تعداد نمونه های ارجاعی به بخش بیوتکنولوژی جهت آزمایشات تب برفکی و تعیین نوع گوشت اشاره کرد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار