مطابق تحقیقات مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه ایده آل بودن یک خانواده با سطح درآمد سنجیده نمی شود، بلکه تفاهم و درک متقابل، حمایت و احترام بین اعضای خانواده در درجه اول اهمیت قرار می‌گیرند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،طبق مطالعات انجام گرفته توسط مرکز مطالعه افکار عمومی روسیه، مردم این کشور وجود تعهد و درک متقابل بین اعضای خانواده و فداکاری را ملزومات یک خانواده ایده‌آل می‌دانند.
 
در جامعه امروز روسیه، موضوع ایده‌آل بودن یک خانواده با سطح درآمد سنجیده نمی‌شود، بلکه تفاهم و درک متقابل، حمایت و احترام بین اعضای خانواده در درجه اول اهمیت قرار می‌گیرند (87% به این گزینه رای دادند). در نظرسنجی مشابهی که در سال 2012 صورت گرفته بود، 17% به تعهد و احترام به عنوان اصل مهم در خانواده اشاره کردند و بیشتر افراد بر رفاه و درآمد تکیه داشتند حال آنکه امروز طرفداران این طرز فکر به 9% کاهش یافته است.
 
52 درصد مردم این کشور در نظرسنجی‌ها تاکید کرده‌اند که تصمیم‌گیری مشترک زن و شوهر درباره امور خانواده و مسئولیت‌پذیری مشترک، زندگی خانوادگی را جذاب‌تر می‌کند. سال 2012 طرفداران این طرز فکر تنها 45 درصد جامعه را تشکیل می‌دادند.
 
در پاسخ به سوال ضرورت درخواست کمک از اقوام و خویشان برای رفع مشکلات مالی، تربیت فرزندان و امور خانه، افراد بر خلاف گذشته، نگاه مثبتی داشتند. در سال 2012 حدود 65 درصد افراد جامعه معتقد بودند که خانواده ایده‌ال خانواده‌ای است که بتواند بدون دخالت آشنایان و اقوام مشکلاتش را مستقل حل و فصل کند.
 
امروز در این کشور 77 درصد مردم خانواده ایده‌آل را به آمادگی برای قربانی کردن منافع شخصی در صورت تقابل این منافع با منافع خانواده عنوان کرده‌اند.
 
این مرکز در تحلیل خود مشخص کرده است که امروز در روسیه سه تصویر از خانواده ایده‌آل قابل ترسیم است، ضمن اینکه تصویر اول غالب است. در این تصویر بین اعضای خانواده درک و حمایت متقابل و منافع یکسان بیش از هرچیز اهمیت دارد. 54 درصد افراد در نظرسنجی‌ها این تصویر را تایید کردند.
 
تصویر دوم شکل رایج‌تری از خانواده است که در آن سرپرست خانواده تمام مسئولیت را بر دوش گرفته و به سایر اعضای خانواده اجازه دخالت نمی‌دهد. 28 درصد افراد این تصویر را تایید کردند.
 
تصویر سوم با اصل برابری زن و شوهر در خانواده همراه است و نزدیکان دو طرف نیز در امور خانواده مشارکت می‌کنند. 22 درصد افراد به این تصویر امتیاز دادند.
 
جالب توجه است که در بین افراد حاضر در نظرسنجی‌ها، جمعیت بسیار کمی بر رفاه و سطح درآمد خانواده تاکید کردند. علاوه بر این، عمده افراد با آزادی شخصی زن و شوهر به معنای تفریح جداگانه و استراحت با دوستان بدون خانواده مخالفت کرده‌اند. تنها 1 درصد افراد به این طرز زندگی امتیاز مثبت داده‌اند.
 
"یلنا میخایلوا" مدیر برنامه‌های ویژه این مرکز با توجه به نتایج بدست آمده تاکید می‌کند که امروز تصویر سنتی از خانواده ایده‌آل یعنی قرار دادن تمام مسئولیت بر دوش نان‌آور خانواده تغییر کرده است و وظایف بین تمام اعضای خانواده تقسیم می‌شود.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار