کریستین ساینس مانیتور: آمریکا چگونه تسلیحات هسته‌ای خود را به روز می‌کند؟

پایگاه تحلیلی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به قدیمی و منسوخ شدن تسلیحات هسته‌ای آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به قلم "نیکل اورتانگ" نوشت: حامیان تسلیحات هسته‌ای آمریکا معتقدند این تجهیزات قدیمی و منسوخ شده است و باید آنها را به روزرسانی کرد.

در راستای تجهیز و به روزرسانی تسلیحات هسته‌ای آمریکا، نیروی هوایی این کشور پیش‌قدم شده است و "لی برایانت،" سخنگوی یگان تسلیحات هسته‌ای نیروی هوایی آمریکا، اعلام کرد هدف از این اقدام، نوسازی  حدود 450 موشک بالستیک قاره‌پیما از نوع "مینوتمن 3" است که از سال 2027 و با هزینه تقریبی 62.3 میلیارد دلار آغاز خواهد شد.

نیروی هوایی آمریکا از پیمانکاران درخواست کرد طرح‌های پیشنهادی خود را در مورد نسل جدید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ارائه دهند.

نیروی هوایی آمریکا از واگذاری اولین قرارداد مربوط به این پروژه تا تابستان سال آینده خبر داده است.

واشینگتن قصد دارد با اختصاص بودجه یک هزار میلیارد دلاری طی 3 دهه آینده، موشک‌های هسته‌ای کروز و موشک‌های بین قاره‌ای بالستیک این کشور را تماما به روزرسانی کند. آمریکا نیازمند توجه و تقویت به هر سه بخش زمینی، دریایی و هوایی است و در استراتژی به روز رسانی توان هسته‌ای باید برای هر سه حوزه یاد شده ارزشی یکسان قائل شود.

لزوم به روزرسانی تسلیحات هسته‌ای آمریکا مورد توافق تمام گروه‌های سیاسی در این کشور است؛ اما عده‌ای از آنها معتقدند لزومی ندارد در هر سه حوزه هوایی، زمینی و دریایی هزینه‌های کلان شود؛ بلکه توجه اصلی باید به موثرترین حوزه معطوف شود.

 نیروی هوایی آمریکا همچنین خواهان طرح‌های پیشنهادی شرکت‌ها درباره نسل جدید موشک‌های کروز هسته‌ای شده است تا موشک‌های کروز مدل "ای‌جی‌ام-۸۵‌بی" را که در اوایل دهه ۱۹۸۰ تحویل نیروی هوایی شده‌اند، تعویض کند.

نیروی هوایی آمریکا همچنین قصد دارد ناوگان جدیدی از بمب‌افکن‌های دور پرواز با قابلیت‌های هسته‌ای را جایگزین بمب‌افکن‌های بی-۵۲ کند.

در همین حال، نیروی دریایی آمریکا نیز می‌خواهد زیردریایی‌های هسته‌ای جدیدی ساخته و ناوگان زیردریایی‌های فرسوده مدل اوهایو را تعویض کند.

"داریل کیمبال،" مدیر انجمن کنترل تسلیحات، معتقد است برنامه بازسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا به لحاظ مالی نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

کیمبال در این باره گفت: در صورتی که نیرو هوایی به جای ساخت موشک کاملا جدید به تعمیر و افزیش طول عمر موشک‌های کنونی مینوتمن ۳ روی آورد، میلیاردها دلار صرفه جویی خواهد شد.

وی ادامه داد: نیروی هوایی آمریکا به موشک‌های کروز هسته‌ای جدید، پرهزینه و مجهزتر نیاز ندارد مخصوصا اگر بمب‌افکن‌های دور پرواز جدید واقعا قابلیت نفوذ داشته باشند.

آمریکا هنگام سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991،  19 هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار داشت. این تعداد در سال 2015 به 4 هزار و 571 کلاهک هسته‌ای کاهش یافت. سیاست کنونی آمریکا رساندن تعداد کلاهک‌های هسته‌ای به حدود 1500 عدد است. "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، پیشنهاد "باراک اوباما،" همتای آمریکایی‌اش، را درباره کاهش کلاهک‌های هسته‌ای به یک هزار عدد نپذیرفت و آمریکا را در مورد محدود کردن توان هسته‌ای دچار تردید کرد. این موضوع نگرانی‌هایی در میان کارشناسان مسائل نظامی بوجود آورده است بطوریکه رقابت تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه را زمینه‌ساز بروز یک جنگ فراگیر می‌دانند.

نیروی هوایی آمریکا بیش از سایر نیروها به دنبال سرمایه‌گذاری و تجهیز ظرفیت هسته‌ای خود است و دلیل آن را کارشکنی روسیه ذکر کرده است. یک کارشناس آمریکایی در مرکز مطالعات سیاسی- نظامی موسسه هادسون در این باره گفت: از روسیه می‌خواهیم به جنگ سرد پایان دهد و هر روز به شمار تسلیحات اتمی خود اضافه نکند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Russian Federation
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
آمریکای ضعیف ، ضعیف می ماند و برای آنها بهتر است تا برای مردم و اقتصادشان ، کوشش کنند.....
آخرین اخبار