مقامات آمریکایی مدعی هستند استقرار پنهانی موشک‌های کروز روسیه، ناقض توافق تسلیحاتی دهه 80 میلادی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  ایندیپندنت؛ مقامات آمریکایی مدعی هستند روسیه به طور پنهان موشک‌های کروز خود را در پایگاه‌های این کشور مستقر کرده و این عمل ناقض توافق تسلیحاتی واشنگتن- مسکو در سال 1987 است.

توافقنامه تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو نقش مهمی در پایان دادن به جنگ سرد میان آمریکا و شوروی سابق ایفا کرد و اگر روسیه موشک‌های کروز خود را مخفیانه در پایگاه‌های نظامی این کشور مستقر کرده باشد، این توافقنامه نیز ملغی خواهد شد.

آمریکا مدعی است روسیه دو گردان از موشک‌های کروز را در اختیار دارد؛ یکی از گردان‌ها در تاسیسات آزمایش موشکی روسیه در "کاپوستین یارد"، واقع در جنوب شرقی این کشور، مستقر است و دیگری دسامبر گذشته از این مکان به پایگاه عملیاتی دیگری منتقل شد.

تحلیلگران آمریکایی معتقدند استقرار موشک‌های کروز روسیه چالش بزرگ دولت "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، خواهد بود، زیرا وی علاقه زیادی به بهبود روابط با "ولادیمیر پوتین"، همتای روس خود دارد. ترامپ حتی مایل است توافق‌های تسلیحاتی بیشتری با روسیه امضا کند.

موشک‌های کروز مورد بحث روسیه از نوع سطح به سطح هستند و دولت "باراک اوباما"، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2014 اعلام کرد آزمایش این موشک‌ها ناقض توافقنامه تسلیحاتی سال 1987 است. طبق آن توافق، هر دو کشور روسیه و آمریکا از استقرار موشک‌های میان‌برد سطح به سطح منع شده‌اند.

ترامپ اخیرا یک مکالمه تلفنی با پوتین داشت و در جریان آن از پیمان هسته‌ای "استارت" که در سال 2010 میان آمریکا و روسیه منعقد شد به عنوان "توافقی بد" که در زمان باراک اوباما امضا شده بود، یاد کرد. در پیمان هسته‌ای "استارت" آمریکا و روسیه در تعداد سلاح‌های اتمی با محدودیت‌های مواجه می‌شوند.

ترامپ دسامبر گذشته در حساب کاربری توییتر خود نوشت: آمریکا باید توان و حجم تسلیحات هسته‌ای خود را افزایش دهد. جهان به سمت جنگ هسته‌ای پیش می‌رود و ما از هر قدمی که آن‌ها بردارند، جلوتر خواهیم بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار